fbpx
Photo by Melissa Scharroo, Capribee.

Zet jij een dino naast je kantoor?

Wat de roadtrip in Amerika me leert over ondernemerschap in Nederland…

Ken je die iconische plaatjes van rooadtrips in de VS? Rode rotsen, droge woestijnen en een kloof zo groot, dat het bijna lijkt alsof het niet echt is.

Dat laatste is overigens echt zo. De gemiddelde selfie die je neemt in de Grand Canyon komt over alsof je voor een green screen bent gaan staan en de Grand Canyon erachter is geplakt.

Maar dat het echt is… Dat weet je maar al te goed. Je voelt je klein, enorm klein, tussen zoveel massa’s gesteente van miljoenen jaren oud. Dat het indrukwekkend is, is een understatement. Het is niet eens in woorden uit te drukken hoe mooi het is, zelfs nadat we het nu beiden voor de 3e keer hebben mogen bewonderen.

Terwijl wij in de auto zitten en we de meest diverse landschappen voorbij zien komen, mijmer ik af en toe wat weg. Er vallen me een aantal dingen op, waarvan ik me realiseer dat wij het als Nederlandse of Vlaamse ondernemers absoluut nooit op die manier zouden moeten aanpassen. Of juist wel…

Wat we absoluut niet over zouden moeten nemen…

Vraag mensen die in Amerika op vakantie zijn geweest eens naar wat ze van de mensen vonden en je krijgt te horen dat ze onpersoonlijk zijn. Je komt de winkel binnen en wordt begroet door een “Hi, how are you?” Geef daar alleen niet echt serieus antwoord op, met alles wat er nu in je leven beter kan. Het is namelijk echt een manier van begroeten en de persoon die het vraagt is niet oprecht geïnteresseerd in of jij die ochtend met het goede been uit bed bent gestapt. Je zegt op die momenten netjes dat het goed gaat en vraagt of dat met de andere persoon net zo is. Vervolgens gaat ieder weer door.

Omdat wij in Nederland en Vlaanderen gewend zijn om enkel een dergelijke vraag te stellen als het antwoord ertoe doet, komt het bij ons wat onpersoonlijk over. Zo is het echt niet bedoeld. Toch denk ik dat we dat ‘onpersoonlijke’ zeker niet over moeten gaan nemen.

Ja, ik ben me bewust dat ik dit als Rotterdammert schrijf, vanuit de Randstad waar het begroeten op straat wordt beloond met een gezicht van ‘wat-doe-jij-nou?’ In het oosten van het land gaat het er allemaal nog een stuk gemoedelijker aan toe. Maar als we dit toepassen in ons ondernemerschap, is het van belang om oprecht geïnteresseerd te blijven in de persoon, jouw (potentiële) klant. Pas jij de Amerikaanse methode toe? Dan prikken we daar met onze nuchterheid doorheen en komt het juist onpersoonlijk en niet oprecht over. De kans dat iemand dan nog iets bij je koopt, wordt kleiner en kleiner…

Ben jij goed bereikbaar?

Iets anders dat me heel erg opvalt is het aantal geblindeerde ramen hier. Dat wist ik al langer. In Nederland keek ik regelmatig naar Wegmisbruikers en zo weet ik dat in Nederland bepaalde regels zijn over het blinderen van de ramen van je auto. Het moet altijd mogelijk zijn om contact te maken met je medeweggebruikers.

Hier is dat niet het geval. Het maakt niet uit of je ramen volledig zwart zijn… Zo zwart dat je je af kunt vragen of je zelf nog vanuit binnenuit naar buiten kunt kijken 😉 Naar aanleiding hiervan realiseerde ik me hoe belangrijk het is om contact te kunnen maken. Niet zozeer op de weg hoor! Want over het algemeen komen we bij de stukken waar wij rijden niet heel veel mensen tegen waarbij je contact zou moeten maken.

Kijk toch even naar hoe dit voor jou werkt als ondernemer. Kunnen mensen eenvoudig vragen stellen? Weten ze hoe ze jou kunnen bereiken? Hierbij een aantal tips waardoor je ervoor zorgt dat mensen weten hoe ze jou kunnen bereiken:

  1. Zorg voor een contactpagina op je website en neem deze op in je menu.
  2. Neem op je website in de footer contactinformatie op, zodat mensen weten waar ze naartoe kunnen mailen of bellen.
  3. Verstuur je nieuwsbrieven? Ook daar kun je in de footer de contactinformatie opnemen. En zorg er natuurlijk voor dat mensen kunnen reageren op je nieuwsbrief. Mail dus niet vanaf een no-reply-mailadres.
  4. Heb je een online academie? Daar kun je ervoor zorgen dat mensen via een supportpagina de veelgestelde vragen kunnen vinden, waar ze kunnen lezen wat ze kunnen doen als ze toch het antwoord niet kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.
  5. Ook op je social media kanalen kun je mensen laten weten hoe ze contact op kunnen nemen. Neem bijvoorbeeld een linkje op in je bio-link op Instagram, waardoor mensen snel bij een contactformulier uitkomen. Of vermeld bij je berichten dat ze jou een DM kunnen sturen indien ze vragen hebben.

Waar we best wel wat van kunnen leren…

Waar Amerikanen wel weer heel goed in zijn, is in opvallen. Willen ze opvallen? Dan kom je niet meer om hun kantoor of winkel heen. Alles wordt uit de kast gehaald.

Van slingers tot aan Amerikaanse vlaggen, van grote billboards tot aan dino’s naast kantoor. En dan niet zo’n klein lullig geval, nee groter dan T-rex bvermkedelijk ooit is geweest en het liefst in het knalroze. Stel je voor een knalroze T-rex in Jurassic Park… krijgt het toch gelijk een andere wending.

Ik zeg niet dat jij als ondernemer een roze dino naast je kantoor moet zetten. Al zou je zeker opvallen…

Maar dat je meer mag opvallen is een ding wat zeker is. We hoeven niet super bescheiden te zijn en op te gaan in de menigte.

Een manier om op te vallen is door de tone of voice en de keuze voor je teksten. Je wilt geen dertien-in-een-dozijn-verkooppraatje.

Door je boodschap nog specifieker te maken, nog meer te richten op jouw ideale klant én nog meer persoonlijkheid toe te voegen, val je op in de menigte. Misschien zeg jij wel net als andere ondernemers dat jouw product zal zorgen voor een stijging van de omzet of het aantql klanten, maar juist door het anders te verwoorden komt het niet over als de zoveelste business coach die aangeeft dat je met gemak €10.000 omzet in een maand kunt draaien.

Opvallen kan ook visueel. Gebruik jij felle kleuren of vallen de kleuren van jouw instagram posts weg tegen de andere berichten? 

Geen zorgen als je liever niet hebt dat jouw Instagram feed eruit komt te zien als een winkel aan de Spaanse kust met neonkleding. Het is niet verplicht om felle kleuren te gebruiken, mits je maar andere dingen doet om op te vallen.

Bij het kiezen van kleuren voor de branding van je bedrijf is het goed om een basiskleur en complementaire kleur te kiezen. Dat is een kleur aan de andere kant van de kleurencirkel. De kleuren steken zo tegen elkaar af dat ze én de aandacht trekken én dat bijvoorbeeld de gele button goed opvalt met de paarse achtergrond.

Wist je dat er een hele handige tool is om de complementaire kleur te vinden, ook als je niet zo’n uitgesproken kleur als knalgeel of knalpaars wilt gebruiken? Canva heeft daar en hele handige tool voor. Je kunt de tool hier openen, de kleur kiezen die je graag als basiskleur in je huisstijl zou willen gebruiken en dan wordt de complementaire kleur weergegeven.

Wil je meer van dit soort tips of direct je hele branding onder handen nemen? In de Canva Cursus Branding ga je aan de slag met een eigen huisstijl die zorgt voor herkenbaarheid en een duidelijke boodschap. Na het volgen van de cursus ben je MEGA herkenbaar. Mensen kunnen berichten op Instagram herkennen aan het kleurgebruik en de stijl. Mensen weten binnen een mum van tijd dat de website die ze bezoeken van jou is. De huisstijl die je hebt ontwikkeld, is overal (en dan ook echt overal) doorgevoerd. Eindelijk heb jij een huisstijl die voor jouw gevoel helemaal klopt. Het geeft een boost in je zelfvertrouwen en dat gaat doorstralen in de kracht van jouw communicatie. Klinkt dit als iets voor jou? Je kunt hier meer lezen of je natuurlijk direct aanmelden.

2 thoughts on “Zet jij een dino naast je kantoor?”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *