Stel je eens voor dat je een spion in dienst zou hebben.
Haren strak naar achteren gekamd.
Zonnebril op en het liefste een strak pak aan.
Zo strak dat het bijna comfortabel lijkt.
Waarna je je laat verrassen door de soepele bewegingen die hij toch kan maken.
We nemen maar even aan dat het een hij is.
En het liefste wel een knappe natuurlijk. Het oog wil namelijk ook wat.
Een knappe 007 die jij onder je snelknop hebt.
Of een Ethan Hunt die zichzelf in de kabels hangt (geen gekke ideeën krijgen nu!), om zich naar beneden te laten storten. Allemaal omdat jij het hebt gevraagd.
Met die Ethan Hunt hebben we direct een knapperd te pakken hoor!
Wat als jij dus zo’n spion zou hebben?
Die je in kan zetten om je een blik te geven in andermans keuken.
Niet omdat je zo graag wilt weten hoe ze de aardappelen met groenten maken.
Maar omdat je weleens zou willen weten hoe de processen van dat bedrijf werken.
Willen we dat allemaal niet?
Weten hoe het kan dat het ene bedrijf zo succesvol is geworden?
Hoe dat er dan vervolgens achter de schermen uitziet?
Hoe bepaalde procedures lopen?
Of hoe de marketing precies is ingericht?
Wat zou het eenvoudig zijn als we dat 1-op-1 kunnen overnemen.
Dat Ethan Hunt zijn USB stickie meeneemt terwijl hij het nog steeds na 5 minuten voor elkaar krijgt niet verstrikt te raken in de kabels.
Of dat 007 snel wat foto’s weet te maken van de workflows terwijl hij zichzelf lenig door de rode laserstralen heen werpt.
Waarna jij die processen in je bedrijf kunt implementeren.
Met een mega succes natuurlijk, de film moet wel goed eindigen.
Jij met de spion op het strand, genietend van de piña colada terwijl hij nog een Vodka Martini besteld.
“Shaken, not stirred.”
Helaas, ik help je heel even uit deze droom.
De film eindigt namelijk dan helemaal niet zo goed als je eigenlijk zou willen.
Het eindigt meer als Cloverfield, waarbij je net niet weet of het monster daadwerkelijk nog in New York banjert en de boel verwoest.
Met andere woorden: je bedrijf wordt er niet succesvol van.
Dat betekent niet dat kennis van andere bedrijven je helemaal niet verder kunnen helpen.
Het kan je namelijk heel goed helpen om processen op te bouwen die jouw bedrijf laten groeien.
Zolang je het maar eigen maakt, zolang je maar gaat kijken wat past bij jou als ondernemer en zolang je maar rekening houdt bij wat past bij jouw doelgroep.
Daar de juiste processen voor ontwikkelen, het goed in te richten en het te kunnen optimaliseren waar nodig is.
Een spion zou in dat opzicht wel handig zijn, zolang 007 of Ethan maar in staat zijn om de kennis om te zetten naar een proces dat voor jouw bedrijf werkt.
Zou jij zo’n spion kunnen gebruiken in jouw bedrijf?
Zou je weleens met iemand willen sparren over de processen? Kijken wat er technisch beter kan of waar je kunt optimaliseren?
Zonder dat je de kennis van andere bedrijven 1-op-1 kopieert?
Mag ik dan jouw spion zijn? Stuur me dan een bericht.
Ik ben dan misschien niet zo leuk als Tom, maar je hebt wel een lekkere Rotterdamse te pakken.
Oh en trouwens: wellicht is het onnodig om te vermelden dat processen van mijn klanten niet worden gedeeld. Ik deel mijn kennis die ik in de afgelopen jaren heb opgedaan door het werk dat ik voor klanten heb gerealiseerd, waarbij we kijken naar wat voor jouw bedrijf gaat werken. En ook dat proces blijft lekker tussen jou en mij!