fbpx
Photo by Melissa Scharroo, Capribee.

Mijn geheim bij het maken van social media berichten & tips om vooruit te werken

Het is een heerlijk gevoel als je berichten voor social media maakt en je vooruit kunt werken. Ik kan het weten. Geen zorgen, ik werk lang niet altijd vooruit, ook mij ontbreekt het weleens aan de tijd om er echt goed voor te gaan zitten.

Maar als ik het wel doe, dan ervaar ik zo’n heerlijke rust! Het is echt alsof er iets uit mijn hoofd is. Dat is natuurlijk ook zo. Ik maak namelijk voor ieder social media bericht een taak aan. Soms gebruik ik zo’n taak ook om een notitie bij te schrijven, bijvoorbeeld op momenten dat ik inspiratie heb. Dat scheelt later weer.

Als je die taken dan vervolgens allemaal weg kunt gaan strepen, maakt dat een gelukstofje aan in je hersenen. HEERLIJK! Ik kan echt niet anders zeggen. Wil je ook zo’n voldaan gevoel? Lees de tips die ik je geef om vooruit te werken voor je social media berichten.

1. Plan het in

“Als je het in je agenda schrijft, ga je het ook echt doen.”

Deze uitspraak hoorde ik de afgelopen week vaker voorbij komen. Van een klant, van mijn coach. Maar nu ik echt trouw mijn planner dagelijks gebruik, merk ik hoeveel waarheid die uitspraak bevat.

Als ik in mijn planner opschrijf dat ik om 12.30 uur saxofoon ga spelen, doe ik het ook echt. Op het moment dat ik in de ochtend inplan om aan een cursus te gaan werken, dan gaat in de ochtend de mail niet eens open, maar enkel de leeromgeving met daarin de cursus. En je raadt het al, als ik opschrijf dat ik social media berichten ga maken, dan doe ik dat ook echt.

Wil je aan de slag met social media berichten en vooruit kunnen werken? Plan het dan in. Schrijf op in je agenda wanneer je die berichten gaat maken, zet het op je takenlijst zodat je het niet vergeet en ga het echt doen!

2. Kijk naar het grotere plaatje

Af en toe een Facebookbericht plaatsen, gewoon omdat het moet, is eigenlijk net alsof je met hagel schiet. Je raakt geen doel. Misschien met een beetje geluk raak je iets, maar het resultaat ga je niet merken.

Denk na over wat je met je berichten wilt bereiken. Wil je mensen vermaken? Iets leuks delen, zoals een nieuw blogartikel? Of wil je een nieuw product of bestaande dienst promoten?

Neem daarbij natuurlijk ook je jaaroverzicht erbij – als je dat hebt. Bepaal welke acties jij voor de komende periode had ingepland, welke lanceringen er zijn en welke andere belangrijke momenten je hebt gepland. Je kunt concreet berichten gaan schrijven over al deze momenten.

Ik leg het even uit aan de hand van een iets concreter voorbeeld. In februari 2020 heb ik de Canva Cursus – The Basics gelanceerd. Ik had begin februari de salespagina online kunnen zetten en er dan een Facebookbericht en een Instagram story over kunnen plaatsen. Maar dan ben ik eigenlijk al te laat.

Het is veel beter om mensen van tevoren warm te maken voor die Canva Cursus. Daar berichten over te plaatsen, tips over Canva te delen en mensen zich aan laten melden voor de lijst om op de hoogte te worden gehouden van wanneer de cursus wordt gelanceerd.

De berichten die dan verschijnen op mijn Facebookpagina en Instagramaccount zijn dan nog steeds niet allemaal over hetzelfde onderwerp. Maar er zit veel meer strategie achter dan wanneer het een enkel, opzichzelfstaand bericht is.

3. Werk in batches

Er is uit onderzoek gebleken dat wanneer je veel afwisselt tussen taken, dit ten koste gaat van je concentratie. Dat merk je waarschijnlijk wel als je aan het werk bent en telkens gestoord wordt door collega’s die binnenlopen, een telefoon die gaat en dan het cijfertje in het rode bolletje bij het programma van je e-mail.

Zo werkt het ook met taken. Iedere keer als je wisselt van een taak, zeker de afwisseling waarbij verschillende helften van je hersenen worden aangeroepen, vergen veel van je productiviteit.

Als jij iedere dag een social media bericht maakt, of verspreid over heel de dag af en toe een bericht, dan is dat lang niet zo effectief dan wanneer je meerdere berichten achter elkaar maakt.

Maak je berichten daarom in batches. Het helpt mij niet alleen om geconcentreerd aan de taken te werken, het werkt ook bij het bekijken van het grotere plaatje. Als ik een batch ga maken met berichten gerelateerd aan de Canva Cursus, dan bedenk ik een vraag, een tip, een bericht ter promotie, het delen van een link naar een interessant blogartikel en een referentie van iemand die de cursus heeft gedaan. Dat zijn al 5 berichten die ik kan maken gerelateerd aan één onderwerp.

4. Gebruik een Wacky Holiday Kalender

Bij het maken van social media berichten merk ik dat ik soms net even wat extra inspiratie kan gebruiken. Ook ik zit zo nu en dan naar een leeg vel papier of een leeg document te kijken, me af te vragen waar ik nu toch weer over zou schrijven.

Je kunt dan 2 dingen doen. Je blijft in die baalmodus hangen en er komt echt niets op papier.

Of je gaat inspiratie opdoen. Door het zien van berichten van anderen, het lezen van een artikel of een boek of het bekijken van welke Wacky Holidays er zijn de komende periode, kun je zomaar weer inspiratie krijgen.

Als ik eenmaal aan het schrijven ben, kom ik ook veel sneller op nieuw ideeën. Dan stel ik een vraag aan mijn volgers en denk ik: oeh, het is ook tof als ik hier nog een tip over deel.

Misschien werkt het helemaal niet zo eenvoudig voor jou, maar geef het een kans en probeer het een aantal keer! Pas dan weet je of het echt werkt.

5. Wees niet te streng voor jezelf

Hoe verleidelijk is het om van jezelf te vragen om iedere dag een bericht te plaatsen op social media? Het liefst ook nog op ieder platform een ander bericht te delen? En als het even kan, dan zelfs twee keer per dag!

Herkenbaar? Mooi, dan ga ik je namelijk nu vertellen dat je het echt wat meer los mag laten. Ik geloof in het plaatsen van berichten die waarde bieden voor jouw volgers. Dat hoeft echt niet te betekenen dat je iedere dag op ieder platform zoveel mogelijk zichtbaar moet zijn. Sterker nog, ik denk dat het ten koste gaat aan de kracht van jouw berichten.

Wees daarom wat minder streng voor jezelf. Hou aan dat je 3-4 keer per week een bericht plaatst op elk platform. Gebruik de bovenstaande tips en ga berichten delen die super waardevol zijn voor je volgers!

Hoe dit je helpt bij het vooruit werken? Als je niet meer iedere dag 2 berichten op elk platform hoeft te plaatsen, scheelt dat in een week al 20 berichten! 20 berichten die je niet meer hoeft te maken… Dat maakt vooruit werken een stuk makkelijker.

Je kunt die batch met berichten die je hebt gemaakt ook gelijk inplannen. Heb jij het idee dat door een verandering op Facebook, het inplannen een stuk lastiger is geworden? In het artikel ‘How To: Facebookberichten inplannen’ leg ik je precies uit hoe je heel eenvoudig je berichten inplant.

Wat dan mijn grootste geheim is om social media berichten te maken en ook vooruit te werken? Zo simpel: ga het gewoon doen!

Gebruik de tips hierboven en kom in actie!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *