fbpx
Photo by Melissa Scharroo, Capribee.

Verstuur OOK nieuwsbrieven als je nog maar een kleine nieuwsbrieflijst hebt

Hey mam! Hoe gaat het met je? Aanstaande dinsdag stappen we in het vliegtuig om op vakantie te gaan. Heb jij er ook zoveel zin in?

Zou jij je nieuwsbrieven daadwerkelijk op deze manier kunnen starten, omdat alleen je moeder op de nieuwsbrieflijst staat? Heel begrijpelijk dat je dan denkt: ik verstuur echt niet wekelijks een nieuwsbrief hoor! Dat doe ik wel als er meer mensen op de lijst staan. Dan heeft het namelijk pas zin. Dan wordt de nieuwsbrief gelezen door mensen die er ook echt iets mee kunnen.

Want hoe erg je moeder, je vriendin of je buurvrouw jou ook wil supporten, de kans is niet heel groot dat zij ook je producten of diensten zullen afnemen. Tenzij ze natuurlijk het profiel van je ideale klant hebben ­čśë

Heeft het alleen ├ęcht geen zin om nu nieuwsbrieven te versturen? Als alleen je moeder de nieuwsbrief zou ontvangen, snap ik wat je bedoelt. Maar stel dat je 50 mensen op je lijst hebt staan, dan is het WEL de moeite waard om iedere week een nieuwsbrief te versturen.

Waarom? Ik geef je 3 redenen:

1. De mensen die nu op je lijst staan, wachten op je

De mensen die zich voor het ontvangen van jouw nieuwsbrief hebben aangemeld, hebben dat niet zonder reden gedaan. Ze vonden de inhoud op je website of op je Instagram feed zo inspirerend dat ze je weggever hebben aangevraagd of zich via het formulier in je bio aangemeld.

Ze WILLEN verder geïnspireerd worden.

Dat betekent ook dat de kans heel groot is dat ALS je deze mensen inspireert, ze iets bij je kopen. Een product waar je in je nieuwsbrief iets over vertelt of een dienst die je nog eens in de schijnwerpers zet. Kortom: laat deze mensen niet wachten.

2. Je laat zien wat je in huis hebt

Je wilt niet alleen mensen niet laten wachten op de volgende inspiratie, je wilt ook laten zien wat je in huis hebt. Vanzelfsprekend genoeg doe je dat niet als je totaal geen nieuwsbrieven zou versturen. Even los van dat je dan mogelijk nog wel je kennis deelt op Instagram, Facebook of LinkedIn.

Maar wat als… Ja… wat als Instagram dan toch een keer de stekker eruit trekt? Of wat als je account geblokkeerd raakt op Facebook?

Heb je dan nog wel een lijst (hoe klein ook) waar je op terug kunt vallen? Met mensen met wie je jouw kennis kunnen delen? Mensen die kunnen zien wat jij in huis hebt en daar anderen weer over gaan vertellen?

Nee? Tijd om aan de lijst te werken dus! Iedereen begint met een kleine nieuwsbrieflijst, niemand heeft direct honderden of duizenden mensen op de lijst staan. Zo’n lijst kun je heel goed opbouwen door het ontwikkelen van een weggever, welke je op verschillende manieren kunt delen om des te meer mensen de weggever aan te laten vragen. Lees hier 15 manieren om dit te doen.

3. Werken aan een gewoonte

Hoe makkelijker je nu denkt over het (twee)wekelijks versturen van je nieuwsbrief, hoe moeilijk het straks met een grote lijst is om die nieuwsbrief daadwerkelijk te versturen. Je hebt nu namelijk ook gedacht: ach, het maakt niet heel veel uit als ik nu geen nieuwsbrief verstuur… Het zijn toch maar een paar mensen die dan niets krijgen…

Zorg ervoor dat je NU al werkt aan het aanleren van een gewoonte. Plan jij iedere maandag een uur in je agenda in om een nieuwsbrief te schrijven? Dan wordt het na verloop van tijd een gewoonte. De kans dat jij in de toekomst geen tijd hebt of neemt voor het schrijven van een nieuwsbrief is direct een stuk kleiner.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *