fbpx
Photo by Melissa Scharroo, Capribee.

Verschillende betaalmethodes voor je producten en diensten

“Neem het schildpad maar mee, dan kom je over 2 dagen terug om te betalen.”

We keken hem raar aan. Niet omdat het een echt schildpad was waar we zojuist over hadden onderhandeld. Nee omdat hij ons vertrouwde, ondanks we wildvreemden waren.

Natuurlijk, je bent op een eiland (Hawaii in dit geval) en het zou prima zo geweest kunnen zijn dat hij familie heeft die bij de douane werkt. Het zou kunnen verklaren waarom hij een foto van ons wilde maken, zogenaamd om op Facebook te delen…

De scenario’s werden uitgebreid besproken toen we in de auto stapten en wegreden. Niet omdat we bang waren dat we geen ontspanningsroutes konden vinden, maar omdat we natuurlijk netjes wilden betalen en we het vooral opmerkelijk vonden dat iemand je vertrouwt met het meenemen van een houten beeldje waar je uren werk aan hebt gehad.

Is het alleen wel zo opmerkelijk?

Want laten we eens kijken naar de verschillende betaalmethodes die je kunt hanteren voor jouw diensten of producten. Dan kunnen we misschien wel vaststellen dat wij als ondernemers hier in het koude kikkerlandje soms precies hetzelfde doen. We vertrouwen onze klanten met onze producten of kennis, waarbij de betaling nog niet altijd is voldaan.

Je kunt voor je producten of diensten de volgende betaalmethodes hanteren:

1. Betaling via een overboeking

In mijn werk als Virtual Assistant heb ik de afspraak met mijn klanten dat mijn werkzaamheden achteraf worden gefactureerd. Dit gebeurt per maand. Aan het einde van de maand ontvangen mijn klanten de factuur en ze kunnen deze binnen 15 dagen betalen. 

In feite is dit precies zoals met het schildpad. Ik lever dienstverlening, waarbij de klant ook direct de resultaten kan zien. Ik vertrouw er vervolgens op dat de klant netjes betaalt en niet profiteert van het vertrouwen dat ik heb gesteld.

Ik gebruik de overboeking nu als een betaalmethode voor mijn facturen als VA, maar je kunt je ook aanmelden voor de Canva Cursus en dan kiezen voor deze betaalmethode. Dit verloopt via Autorespond, waarbij ik het zo heb ingesteld dat de betaling eerst binnen moet zijn (en verwerkt moet worden door mij) voordat de deelnemer inloggegevens ontvangt. Een dergelijke keuze kun je maken voor producten waarbij je de deelnemers niet persoonlijk kent. Op die manier kun je mogelijk gedoe voorkomen dat iemand inloggegevens heeft ontvangen, waarna hij/zij na een paar dagen laat weten dat er toch geen tijd is voor jouw online programma. Terwijl de persoon ondertussen theoretisch gezien al het hele programma kan hebben doorlopen.

De betaling via een overboeking is ook heel handig om te gebruiken wanneer je veel te maken hebt met grote bedrijven waarbij er een aparte financiële afdeling is die voor de betaling van facturen zorgt. Bij dergelijke bedrijven kan een betaling 30 dagen (of wel langer) duren. Mocht je dan een evenement organiseren dat eerder plaatsvindt, is het heel handig om de deelnemer al wel praktische informatie toe te sturen. In Autorespond is dit eenvoudig in te stellen door aan te geven of producten betaald moeten zijn voordat bepaalde vervolgacties (zoals het versturen van e-mails) worden gestart.

Mocht je kiezen voor de betaling via overboeking voor je producten of diensten via een systeem als Autorespond of Plug&Pay, houd er dan wel rekening mee dat er een handmatige actie voor jou of jouw team bij komt kijken. De betaling moet in het systeem nog verwerkt worden, anders heb je allemaal openstaande betalingen.

2. Directe betaling via iDeal, Bancontact of credit card

Wil je liever geen klanten die je achter de broek aan moet zitten voor de betaling of geen administratieve handelingen hoeven verrichten, dan kun je natuurlijk kiezen voor de directe betaling. De meest bekende betaalmethode is dan iDeal, in België worden Bancontact of KBC gebruikt.

De betaling via de credit card is ook zeker een mogelijkheid. Houd daarbij alleen wel rekening met dat de administratiekosten hoger voor je uit zouden vallen. Je betaalt namelijk een percentage over het bedrag dat je ontvangt van je klant.

In het geval van Autorespond worden directe betalingen mogelijk gemaakt door Mollie of Sisow te koppelen. Je kunt in Mollie verschillende betaalmethodes activeren en het is belangrijk dat je vervolgens de verschillende betaalmethodes ook in Autorespond nog activeert.

Wist je dat je in Autorespond administratiekosten kunt toevoegen per betaalmethode? Op die manier kun je bijvoorbeeld een vaste vergoeding vragen voor als een klant met credit card wil betalen. Het is daar niet mogelijk om een percentage in te stellen, wat je overigens kunt ondervangen door de prijs van je product iets te verhogen.

Bij de directe betalingen kun je tevens denken aan de betaling via een automatische incasso. Door de betaling die wordt voldaan via een van de genoemde betaalmethodes, geeft de klant toestemming dat iedere maand, ieder kwartaal of ieder jaar een bepaald bedrag automatisch van de rekening wordt afgeschreven. Net als bij de betalingen door middel van een overboeking kunne incassobetalingen meer administratief werk met zich meebrengen. Dat is met name het geval op het moment dat de incasso door technische redenen niet is gelukt of doordat de klant de incasso storneert. Houd hier rekening mee als je kiest voor incassobetalingen.

3. Betaling in termijnen

Eigenlijk is dit niet zozeer een aparte methode als je het vergelijkt me iDeal, Bancontact, creditcard of de betaling via overboeking. De betaling in termijnen onderscheidt zich wel van de directe betaling voor het product of de dienst. Je geeft de klant namelijk de mogelijkheid om de kosten voor bijvoorbeeld je coachingsprogramma te spreiden.

Het aantal termijnen kun je zelf bepalen, daar zijn geen regels voor. Laten we weer even naar het voorbeeld van Autorespond kijken. Daar is het mogelijk om de klant per maand, kwartaal of jaar te laten betalen. Je kunt een vast aantal termijnen instellen of de termijnbetalingen onbeperkt door laten lopen. Het laatste is vooral interessant in het geval van een membership dat je aanbiedt. De termijnbetalingen kunnen in Autorespond worden betaald met de verschillende betaalmethodes die hierboven al zijn genoemd.

Als je puur kijkt naar een product met een vaste prijs (dus geen membership waar de betalingen onbeperkt door zouden kunnen lopen), dan geef je met een termijnbetaling een stukje vertrouwen uit handen. Iemand kan bijvoorbeeld toegang krijgen tot je online programma en nog niet alle termijnen hebben betaald. Bij een coachingsprogramma is het makkelijker om op wanbetalers te anticiperen, je kunt de coaching per direct stopzetten indien een factuur nog niet is betaald. Als je op tijd hebt geanticipeerd dan hoogstens een paar uur meer besteedt dan dat je betaald hebt gekregen.

Dit zijn de 3 meest voorkomende manieren waarop klanten kunnen betalen voor producten of diensten. Natuurlijk zijn er nog andere betaalmethodes, zoals contante betalingen of afspraken dat je diensten met een andere ondernemer uitwisselt. Welke betaalmethode gebruik jij het liefste voor je producten of diensten?

Leave a Comment

Your email address will not be published.