fbpx
Photo by Melissa Scharroo, Capribee.

Urgentie voor meer verkoop tijdens kortingsacties

Je hebt bedacht dat je een korting gaat geven op bepaalde producten of diensten. Hoe pijnlijk is het dan als er helemaal niemand gebruik maakt van jouw aanbod. Dat je zo’n kortingsposter voor je raam hebt hangen of via een story op Instagram hebt gedeeld, maar er 0 (!!!) reactie op komt?

Willen mensen dan geen korting?
Had je meer korting moeten geven?
Of ligt het aan je product of dienst?

Als jij alleen een kortingspercentage hebt gedeeld, dan kan ik je geruststellen. Het ligt niet aan de korting, het percentage of de hoogte van de korting en al helemaal niet aan je product of dienst. Het ligt eraan dat jij geen urgentie aan de korting hebt toegevoegd.

Door urgentie toe te voegen aan de kortingsactie, zijn mensen sneller geneigd gebruik te maken van jouw actie. Al is het maar omdat ze weten dat deze korting niet oneindig geldig is. Hoe je die urgentie toe kunt voegen? Ik geef je er 7 manieren voor.

1. Een kortingscode die tijdelijk geldig is

Je ziet het weleens bij webshops, dat je voor je eerste bestelling een kortingscode kunt aanvragen in ruil voor je e-mailadres. Vaak vragen mensen die kortingscode aan als zij daadwerkelijk een bestelling gaan plaatsen. Maar je hebt ook mensen die per toeval een keer op jouw website terecht komen, het aanbod leuk vinden en dan denken: ja, daar ga ik in het weekend eens lekker snuffelen. Ze laten hun e-mailadres achter en in het weekend waar ze eigenlijk wilden snuffelen komen er allerlei andere dingen voorbij die de aandacht vragen. De kortingscode blijft in de e-mail staan voor later…

Vergroot de urgentie om de kortingscode te gebruiken door de kortingscode maar voor een bepaalde periode geldig te laten zijn, bijvoorbeeld voor een maand en als je de urgentie echt wilt vergroten, kies je ervoor om de kortingscode na 2 weken te laten verlopen. Stel dan ook even een reminder in zodat je klanten weten dat de kortingscode binnenkort verloopt. Ze zullen dit waarderen en dit vergroot ook weer de kans dat ze een bestelling in je webshop plaatsen!

2. Een kassakoopje op de bedanktpagina

Leid je mensen naar een specifieke bedanktpagina na het plaatsen van een bestelling? Plaats op deze bedanktpagina een aanbod waar mensen alleen via die pagina gebruik van kunnen maken en wat echt NERGENS anders terug te vinden is. Door dit heel specifiek te benoemen, weten mensen dat als ze de pagina wegklikken, die super aantrekkelijke korting ook weg is.

3. Bundel met verschillende producten

Dit is zo’n korting die je perfect kunt aanbieden tijdens Black Friday of kerst. Je bundelt verschillende producten of diensten met elkaar en maakt de prijs van de bundel aantrekkelijker dan wanneer mensen de producten of diensten los van elkaar zouden kopen.

4. Een kortingsactie die maar een beperkte tijd geldig is

Net als bij de kortingscode die beperkt geldig is, kun je een kortingsactie ook tijdelijk beschikbaar maken. Voor de duurdere producten kan het helpen om mensen wat bedenktijd te geven, maar voor laaggeprijsde producten (die eigenlijk van zichzelf al nobrainers zijn) helpt het om een bizarre korting te geven (bijvoorbeeld 50%) welke maar een bepaald aantal uur geldig is.

Je hoeft trouwens niet alleen aan een kortingspercentage of een kortingsbedrag te denken. Je kunt ook een gratis cadeau toevoegen aan bestellingen die tussen 09:00 en 10:00 uur worden geplaatst.

5. De eerste besteller krijgt het product gratis

Deze ga ik zeker in 2022 een keer toepassen. Het lijkt me zo leuk om een keer op Instagram een actie te delen waardoor je een effect krijgt dat mensen als een speer naar mijn website gaan om zich aan te melden voor een van mijn programma’s. Dat kun je bereiken door bijvoorbeeld de eerste klant die een product bestelt, het product gratis te geven. Kondig dit ruim van tevoren aan.

Je kunt ervoor kiezen om dit automatisch in te stellen, waardoor mensen direct zien of zij zich als allereerste aanmelden (de korting wordt dan direct in het winkelmandje toegepast). Alleen mensen die zien dat zij het product niet meer gratis krijgen, zullen mogelijk niet meer bestellen. Het levert pas echt meer verkopen op als je de korting niet automatisch toepast en achteraf het geld terugstort naar de persoon die er het snelste bij was.

6. Beperkte beschikbaarheid van je product of dienst

Limited editions, producten waar er dus maar een paar van zijn en die zo bijzonder zijn dat mensen het echt niet willen missen. Of 1-op-1 coaching waarbij je maar een beperkt aantal plekken beschikbaar hebt. En wat te denken van een membership waar jij maar een beperkte periode de deuren van open stelt. Zijn mensen te laat? Dan hebben ze echt pech. Dit speelt in op FOMO (the fear of missing out) en kan mensen het laatste zetje geven om zich aan te melden voor je dienst of het product te bestellen.

7. Een combinatie van het bovenstaande

Een bundel aanbieden die maar een bepaalde periode te bestellen is.
Een limited product toevoegen als een cadeau voor de eerste besteller.
Of een kassakoopje een tijdslimiet geven door een aftelklok toe te voegen op de bedanktpagina.

Je kunt bovenstaande manieren om urgentie toe te voegen aan je kortingsactie met elkaar combineren. Combineer alleen niet te veel, want dan kan het weleens verwarrend worden. En hoe verwarrender jouw kortingsactie, hoe meer verkopen het je kost.

Kortom, houd je kortingsactie helder, duidelijk en voeg voldoende urgentie toe zodat mensen zo snel mogelijk hun bankpasje erbij pakken!

Leave a Comment

Your email address will not be published.