fbpx
Photo by Melissa Scharroo, Capribee.

De tools die ik gebruik bij het maken van social media berichten

Raak jij de weg kwijt als je nadenkt over welke tools je moet gebruiken voor het maken van social media berichten. Het lijkt in eerste instantie zo eenvoudig. Het enige dat je wilt, is een bericht publiceren op Facebook en die moet later ook in een aangepaste versie gepubliceerd worden op Instagram.

De tekst schrijf je gewoon in een Worddocument doen. Of zelfs direct op je Facebookpagina. Maar dan. Je wilt een afbeelding maken, het bericht moet op Instagram ingepland worden (en dat kun je niet op je mobiele telefoon doen) en je zou eigenlijk ook best graag een tool willen gebruiken die je voorziet van inspiratie.

In dit artikel deel ik de tools die ik gebruik bij het maken van social media berichten.

1. Happy Planner (maar gebruik gerust een kalender naar keuze)

Ik heb zelf een happy planner waar ik voor een hele week mijn social media berichten opschrijf. In dat weekoverzicht kan ik opschrijven welke berichten ik ga plaatsen op Facebook, Instagram en Linkedin. Ik schrijf in het weekoverzicht ook op welk blogartikel ik wil schrijven, wanneer dat artikel gepubliceerd wordt (en wanneer ik het op de verschillende platforms deel).

In het weekoverzicht heb ik ook de Wacky Holidays opgenomen die er die dag zijn. Dit zijn kleine stickers die ik ergens heb gekocht. Het vrolijkt mijn planner op.

Jij hoeft het natuurlijk niet helemaal op deze overdreven vrolijke manier te doen. Een ‘normale’ kalender met een weekoverzicht voldoet natuurlijk ook gewoon. Het gaat erom dat ik van tevoren nadenk over wat ik in die week wil delen. En dat ik per platform nadenk over wat mijn doelgroep op dat platform wil zien.

Op Instagram deel ik tegenwoordig veel meer de persoonlijke verhalen, hersenspinsel en licht verteerbare content. Op Facebook speel ik in op de behoefte aan vermaak. Ik deel veel sneller een link naar een blogartikel op Facebook dan op Instagram.

2. Wacky Holiday Kalender

In mijn weekoverzicht dat ik zojuist met je deelde, staan de Wacky Holidays. Maar niet alle Wacky Holidays die er zijn, staan in dat weekoverzicht. Daarom houd ik ook altijd een Wacky Holiday kalender (digitaal) bij de hand. Deze kalender heb ik gemaakt en gebruik ik op de momenten dat ik echt even geen inspiratie meer heb.

Qua inspiratie zit het 9 van de 10 keer wel goed bij mij. Daar ben ik heel blij mee en dankbaar voor! Want ik weet heel goed dat er veel mensen zijn die worstelen met het maken van social media berichten. Vooral omdat ze dus geen inspiratie hebben en geen flauw idee hebben waar ze over moeten schrijven of wat ze moeten delen.

Die momenten zonder inspiratie heb ik ook weleens, van die momenten waarop ik even niet weet wat ik zou moeten delen. Dan is het echt heerlijk om die kalender erbij te hebben. En zeg nou zelf, een bericht over de ‘dag van de taart’ maakt alles net wat luchtiger, toch?

3. Facebook Creator Studio

De berichten die ik maak voor Facebook, publiceerde ik voorheen direct op Facebook. Hoe ik dat deed, deel ik in dit artikel: ‘How to: Facebookberichten inplannen’. Maar bij Instagram was dat nog niet zo makkelijk. Ik vind het heerlijk om op de computer te werken (als ik mijn mobiele telefoon vast heb, raak ik vaak afgeleid door allerlei apps) en op Instagram kun je op de computer niet eens een bericht direct plaatsen.

Ik heb de tool PromoRebulic een jaar lang gebruikt. Dat kwam doordat er een hele toffe aanbieding voorbij kwam via de website AppSumo. Even een zijspoor: als je op zoek bent naar leuke tools om te gebruiken voor je bedrijf, dan moet je hier zeker eens een kijkje nemen!

PromoRepublic dus. Met behulp van deze tool gaf ik aan op welk moment de Instagramberichten gepubliceerd moesten worden. Heel fijn dat je op die manier dus vooruit kunt werken en meerdere Instagram berichten voor de rest van de week klaar kunt zetten.

Tegenwoordig gebruik ik de Facebook Creator Studio. Weet je wat zo ontzettend fijn is aan deze tool? Je hebt alles bij elkaar! Zodra je je account hebt gekoppeld (daar komt heel snel een nieuw artikel over!), kun je zien welke berichten je in het verleden hebt geplaatst en wat daarvan het aantal likes is. En in exact hetzelfde scherm maak je dus nieuwe berichten.

Waarom ik dit zo ideaal vind? Je kunt in 1 oogopslag zien welke berichten goed werken en dat meenemen in het maken van een nieuw bericht.

Maar het mooiste aan de Facebook Creator Studio is toch wel dat de Instagram berichten gepubliceerd worden op je account, zonder dat je dat nog eens moet bevestigen met je telefoon. Met iedere andere tool waarmee ik heb gewerkt, plan je het bericht in via de tool en krijg je een melding op je telefoon dat er een Instagram bericht gepost moet worden.

In mijn geval gebeurde dat heel vaak niet, omdat ik dan ergens anders mee bezig was en dacht: dat doe ik later wel. Om het dan alsnog te vergeten. Soms ideaal, want ik kon vaak kiezen uit 15 berichten die ik nog op Instagram kon publiceren. Maar je wilt het liefste dat er regelmatig content verschijnt op Instagram. Met de Creator Studio van Facebook is dat dus mogelijk!

4. Canva

Mijn meest favoriete tool van allemaal is Canva! Ik gebruik Canva voor het maken van afbeeldingen. Niet eens alleen voor social media. Maar veel van de afbeeldingen die ik in Canva maak zijn dus wel voor bij de berichten die ik plaats.

Ik maak in Canva ook omslagfoto’s voor mijn Facebookpagina (of die van mijn klanten), voor de foto’s voor bij events die je deelt op Facebook of voor een afbeelding die goed getoond wordt op LinkedIn.

Canva is ideaal om te gebruiken doordat er zoveel mogelijkheden zijn. Je kunt echt creatief aan de slag en de meest toffe afbeeldingen maken voor jouw bedrijf. Echt een tool waar je je dus in zou moeten verdiepen!

Snap jij helemaal niets van Canva? Heb je het idee dat je niet alles uit de tool haalt? Kijk dan eens naar de mogelijkheid om alles over Canva te leren, zodat ook jij die geweldige afbeeldingen kunt maken. Lees hier meer over de Canva Cursus – The Basics.

Ik ben benieuwd naar welke tools jij gebruikt voor het maken van berichten op social media. Laat me niet langer in spanning en deel het onder dit artikel!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *