fbpx
Photo by Melissa Scharroo, Capribee.

Stappenplan voor het maken van een waardevolle weggever

Voordat mensen jouw product of dienst willen kopen, willen ze je leren kennen. Een mooie manier om mensen kennis met je te laten maken, is door een waardevolle weggever te ontwikkelen.

Een weggever is iets – het woord zegt het eigenlijk al – dat je weggeeft. Bij voorkeur in ruil voor een naam en e-mailadres, zodat je daarna altijd kunt blijven mailen.

In een weggever deel je waarde. Je geeft bijvoorbeeld tips voor hoe ze een probleem zelf al kunnen oplossen. Maar na de weggever zou het zo moeten zijn dat mensen jouw product of dienst willen aanschaffen. Ze hebben gezien dat jij ze al kunt helpen en ze willen meer!

In dit artikel vind je een stappenplan voor het ontwikkelen van zo’n waardevolle weggever. En dit artikel is natuurlijk niet compleet als er geen weggever bij zou zitten. Ik heb daarom een e-book gemaakt met dit stappenplan, aanvullende tips en vragen waarmee jij eenvoudig je eigen weggever kunt ontwikkelen. Je vindt dat stappenplan helemaal onderaan het artikel (maar eerst rustig het artikel doorlezen mag natuurlijk ook).

1. Het probleem van je ideale klant

Breng het probleem van je ideale klant goed in kaart. Mogelijk weet jij al precies wat het probleem van je ideale klant is, maar als je dat niet weet, doe daar dan ook echt onderzoek naar. Hoe meer jij weet over het probleem van je ideale klant, hoe beter jij jouw product of dienst daarop aan kunt laten sluiten.

Het inzicht dat jij in het probleem van je ideale klant hebt, helpt je ook bij het ontwikkelen van een waardevolle weggever. Juist doordat jij goed weet waar jouw ideale klant mee worstelt, kun je daar producten, diensten en weggevers voor ontwikkelen die helpen om deze worsteling op te lossen.

Een veel gestelde vraag hierbij is: Mijn klant heeft helemaal geen groot probleem wat ik met mijn product of dienst oplos. Stel je voor dat je kettingen of armbanden verkoopt, wat is dan het probleem van je ideale klant? Denk dan aan wat jouw product uniek maakt. Is dat het gebruik van bepaalde edelstenen? Of maak jij de armbanden echt op maat, zodat ook voor de dunne polsen de armband goed past? Als je hele dunne polsen hebt, kan het een flinke zoektocht zijn naar een armband die goed past.

Denk dus bij het beschrijven van het probleem van je ideale klant soms out of the box. Het zijn niet altijd wereldproblemen die je oplost, maar er is altijd een reden waarom iemand jouw product of dienst wil kopen.

2. De stap voordat mensen je product of dienst kopen

Het product of je dienst is ontwikkeld om het grootste probleem van je klanten op te lossen. Vaak is er een tussenstap mogelijk. Ik heb een aantal Canva Cursussen ontwikkeld en voor de mensen die niet weten wat Canva precies is, is er een weggever met 65 soorten afbeeldingen die je in Canva kunt maken.

Ik laat op die manier mensen al kennismaken met de tool, zodat ze de waarde inzien en meer willen leren over hoe ze deze tool kunnen gebruiken.

Of wat te denken van de Autorespond templates voor de gebruikers van Autorespond, waarmee ze eenvoudig afbeeldingen kunnen maken in de juiste afmetingen voor in de e-mails die vanuit het systeem worden verstuurd. Daarbij zat ook nog eens een instructie voor hoe de templates eenvoudig te gebruiken zijn. Het is een eerste kennismaking met Canva, maar ook zeker met mij. Ik laat zien hoe ik de dingen uitleg, welke kennis ik in huis heb en op die manier hoop ik dat mensen mij gaan inschakelen om de kennis die ik heb.

Bedenk wat voor jouw product of dienst een mooie tussenstap is. Op welke manier kan jij mensen nu al helpen of kennis laten maken met jouw expertise?

3. Het type weggever

Nu je weet wat het probleem van je klant is en welke stap voor de aanschaf van je product of dienst zit, is het tijd om na te denken over het type weggever dat je wilt ontwikkelen.

In de vorige alinea heb ik er al een aantal benoemd. Je kunt een instructie, templates of een checklist maken. Maar er zijn nog veel meer type weggevers. Denk maar eens aan een serie met gratis video’s of aan een kortingsbon die mensen in ruil voor hun e-mailadres kunnen downloaden.

Voor meer inspiratie voor type weggevers: download het stappenplan voor het maken van een waardevolle weggever. Je vindt daar nog meer voorbeelden van waardevolle weggevers en je kunt al jouw ideeën voor je eigen weggever direct in het bestand noteren.

4. De weggever ontwikkelen  

De basis van de weggever staat eigenlijk al. Je weet waar je een weggever voor gaat ontwikkelen en wat voor type weggever je gaat aanbieden. Nu moet je het ook echt gaan doen.

Dat houdt in dat je ook de content voor je weggever gaat ontwikkelen. Als je weet dat je een stappenplan wilt aanbieden, zet dan alle stappen die iemand kan nemen, op papier. Dat geldt ook voor een checklist.

Bij een gratis video(serie) helpt het je mogelijk om een script te maken voor wat jij in de video’s wilt gaan vertellen. Welke tip geef jij in de eerste video? En welke tips in de video’s die volgen?

Je hebt zelf alle kennis in huis, dus het is ook echt aan jou om die kennis om te zetten naar je weggever.

Zelf maak ik veel van mijn weggevers in Canva. Mogelijk zet ik eerst wat punten op papier over de weggever. Gewoon een aantal ideeën die ik in een notitieboekje opschrijf. Maar daarna werk ik vrijwel alles uit in Canva.

In Canva kun je namelijk heel eenvoudig een e-book maken dat er ook nog eens visueel aantrekkelijk uitziet. Een instructie maak ik net zo goed met Canva. Door de toevoeging van elementen kun je snel pijlen toevoegen (heel handig als je printscreens hebt gebruikt in je instructie en mensen wilt laten weten op welke knop ze moeten klikken).

5. De follow-up na de weggever

Vergeet natuurlijk nooit de follow-up nadat je de website online hebt gezet en hebt gedeeld. Er zijn verschillende manieren om een follow-up toe te voegen aan je weggever. Ik noem er een aantal:

  1. Voeg de follow-up in de weggever zelf toe. Bijvoorbeeld door middel van een knop die je aan een e-book toevoegt. Dat is niet ingewikkeld. In Canva voeg je een rechthoek toe, plaats je er tekst overheen en van die tekst maak je vervolgens een linkje naar de salespagina.
  2. Plaats de follow-up op de bedankpagina waar mensen op komen zodra ze je jouw weggever hebben aangevraagd.
  3. Vertel mensen over je product of dienst in een van de follow-up mails die je verstuurt aan de mensen die jouw weggever hebben aangevraagd.
  4. Deel jouw product of dienst ook regelmatig in de nieuwsbrieven die je verstuurt. Helemaal als er een speciale kortingsactie is waar mensen gebruik van kunnen maken. De mensen die jouw weggever hebben aangevraagd, staan – als ze dat natuurlijk in het formulier hebben aangegeven – ook op je nieuwsbrieflijst en ontvangen deze e-mail ook.
  5. Maak een Facebookadvertentie met je product of dienst en toon deze aan alle mensen die je weggever hebben aangevraagd.

We hebben het nu nog helemaal niet gehad over hoe je ervoor zorgt dat mensen jouw weggever gaan zien. Het is natuurlijk zonde van al het werk dat je in de weggever hebt gestoken, waarna niemand de weggever aanvraagt. Voor inspiratie voor hoe je jouw weggever kunt gaan delen, lees het artikel: 15 manieren om je gratis weggever te delen.

Wil jij dit stappenplan graag op je computer opslaan en ook bij iedere stap direct digitaal je notities kunnen toevoegen? Download het stappenplan voor het maken van een waardevolle weggever via onderstaand formulier:

Ontvang gratis het stappenplan voor het maken van een waardevolle weggever
dit veld niet invullen s.v.p.

Kun jij nu aan de slag met het maken van een weggever? Of heb je vragen of kun je nog wat extra inspiratie gebruiken? Laat het weten onder dit artikel.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *