Niemand hoeft tegenwoordig nog uit te leggen dat het versturen van nieuwsbrieven heel waardevol is voor je bedrijf. Je kunt je trouwste fans bereiken en het levert extra omzet op.
Toch zijn er nog veel ondernemers die heel braaf wekelijks een nieuwsbrief versturen. Zonder dat ze weten of het wel effect heeft…
Want worden de e-mails goed gelezen? Leveren ze wel omzet op?
Zijn de mensen op de mailinglijst eigenlijk wel actief?
Het is niet zo dat deze ondernemers geconfronteerd zouden willen worden met tegenvallende resultaten.
Het is een stukje onwetendheid, want waar kijk je precies naar?
Wat bepaalt nou of jouw mailinglijst actief is of eerder lijkt op een tempel met mummy’s die terug zijn gekropen in hun sacrofagen.
Normaal gesproken wil je in deze tempel de oude heersers laten rusten, maar in dit geval wil je ze opschudden, tot leven wekken en activeren.
Je wilt namelijk een actieve mailinglijst en dit zijn de factoren waar je naar kunt kijken om te bepalen hoe actief jouw mailinglijst eigenlijk is:
1. Openingsrate
De statistieken waar je al jaren naar kunt kijken om te bepalen of je e-mails gelezen worden, is natuurlijk de openingsrate. Daar gooit alleen de nieuwste update van IOS wat roet in het eten.
Sinds deze update zijn de openingsrates van e-mail niet even betrouwbaar meer, er kan namelijk niet altijd getraceerd worden of de e-mails worden geopend. Zie je dus staan dat je nieuwsbrief door 40% van de mensen op je de lijst wordt geopend? Dan bestaat de mogelijkheid dat dit percentage eigenlijk groter is.
Zie je dat slechts een beperkt aantal mensen jouw nieuwsbrief opent? Bijvoorbeeld maar 5%? Dan is er werk aan de winkel! Je kunt de openingsrates verbeteren door bijvoorbeeld andere onderwerpregels van de mails te gebruiken. Of door een keer je relatiebestand op te schonen en de mummy’s eruit te halen. Deze mensen lazen je e-mails sowieso niet en mogelijk weet je nu al dat je ze niet kunt reactiveren omdat het niet meer jouw doelgroep is. Loslaten is dan de beste optie!
2. Clickrates naar de website
De clickrates zijn tegenwoordig veel betrouwbaar om te gebruiken en op basis daarvan te bepalen of je mailinglijst actief is. Hier wordt namelijk nog wel gemeten of iemand op links klikt en op die manier op je website terecht komt om bijvoorbeeld een artikel te lezen.
Let er hierbij vooral op dat je in de e-mail niet te veel verschillende links toevoegt waar mensen op door kunnen klikken. Hoe meer links (dus hoe meer call-to-actions), hoe verwarrender het is waar mensen precies op moeten klikken. Vermeld dus niet de laatste 3 blogartikelen en de 2 nieuwste producten in je nieuwsbrief.
3. Reacties op de mail
Zelfs door niet te kijken naar de openingsrates of clickrates van de nieuwsbrieven, kun je een aardig idee krijgen van hoe actief je mailinglijst is. Door gewoonweg in je inbox te kijken.
Hoeveel mensen reageren er op je nieuwsbrief?
Hier plaats ik natuurlijk een kanttekening bij. Het is geen harde statistiek die je in een oogopslag kunt zien. En mocht je nooit een reactie krijgen op je nieuwsbrieven, dan wil het ook helemaal niet zeggen dat je mails niet goed geopend of gelezen worden.
Alleen het is wel zo dat als mensen reageren op je nieuwsbrieven, ze de nieuwsbrieven écht lezen. Sterker nog, ze worden getriggerd, want ze reageren op wat jij ze hebt gestuurd.
4. Aanvragen van (nieuwe) weggevers
Je kunt in diverse systemen je nieuwsbrieven zo instellen dat mensen enkel door het klikken op een knop of link, een (nieuwe) weggever bij je aanvragen. Zonder dat ze dus weer hun naam en e-mailadres achter moeten laten of een dubbele optin moeten doorlopen.
Verstuur jij een nieuwsbrief met daarin zo’n knop of link en zie je de aanmeldingen voor je weggever binnenstromen? Doe dan maar een dansje! De mensen op je mailinglijst liggen zeker niet te slapen 😉
5. Aankopen
Zie je niet alleen dat de mails worden geopend, dat er wordt geklikt, maar dat er ook aankopen worden gedaan? Dan mag je helemaal een dansje doen. Dat is namelijk precies waarom je elke week een nieuwsbrief schrijft. Natuurlijk wil je de mensen op je mailinglijst helpen en geef je in de nieuwsbrief tips om dat te doen. Maar de beste manier om mensen te helpen, is door middel van jouw betaalde producten en/of diensten.
De aankopen die worden gedaan naar aanleiding van je nieuwsbrief, zeggen heel veel over hoe actief de mensen zijn. Natuurlijk geldt: hoe meer aankopen, hoe meer mensen actief zijn.
Hou je niet helemaal vast aan dat aankopen leidend zijn voor hoe actief je mailinglijst is. Het is heel normaal als slechts een paar mensen van de mailinglijst op basis van je nieuwsbrief de portemonnee pakken. Als je het voor elkaar weet te krijgen dat 20% van de mensen daadwerkelijk je product of dienst koopt, dan doe je het echt extreem goed!
Zet deze week op jouw takenlijst dat je gaat kijken naar de scores van de laatste 5 nieuwsbrieven en laat me weten hoe actief jouw mailinglijst is.