fbpx
Photo by Melissa Scharroo, Capribee.

Hoe start je (als zelfstandig ondernemer) met social media?

Je bent je bedrijf als zelfstandig ondernemer begonnen en je hebt een duidelijk doel voor ogen. Je product of dienst staat klaar om verkocht te worden, je hebt een omzetdoel gesteld en nu is het noodzaak om mensen te bereiken.

Ergens weet je dat je moet beginnen met social media, maar als je daar alleen al aan denkt, heb je talloze vragen…

  • Er zijn zoveel mogelijkheden, waar moet ik beginnen?
  • Moet ik direct op alle platforms beginnen?
  • Wat is goed voor mijn bedrijf?
  • Wat levert resultaat op?
  • Wat zijn realistische doelen wanneer het gaat om social media?
  • Moet ik dan elke dag wat plaatsen? 
  • En moet ik dat helemaal zelf doen?
  • Dat is gigantisch veel werk, toch?

Als je dan start met social media, wat moet je dan plaatsen? Je kunt toch niet elke dag een bericht over je product of dienst gaan plaatsen? Dat zijn mensen vast heel snel zat.

Ik heb eigenlijk ook helemaal niets om te delen of te vertellen, dan heeft het toch helemaal geen zin om met social media te beginnen?

Geen zorgen! Dat je jezelf deze vragen stelt (of het liefst ook andere mensen zou willen stellen) is doodnormaal. Ook ik heb af en toe zo’n moment dat ik denk dat social media me niet genoeg oplevert of merk ik dat ik geen inspiratie heb voor nieuwe social media berichten. Alleen ik weet ook – deels door de ervaring als Virtual Assistent, waarbij ik voor andere ondernemers social media berichten maakte – dat social media onwijs waardevol is voor je bedrijf.

In dit artikel geef ik je tips voor als je gaat beginnen met social media, waardoor ik hoop dat je met wat minder zorgen naar ‘social media’ gaat kijken.

1. CHILL!!!

Mijn eerste en allerbelangrijkste tip waar ik echt mee wil beginnen is om echt even te chillen. Niet gelijk dit artikel wegklikken en Netflix aanzetten hoor! Lees natuurlijk ook even door. Maar stop even met het overdenken.

Ik had deze tip ook heel goed kunnen gebruiken als afsluiter, maar als alle bovenstaande vragen (en misschien wel meer vragen) door je hoofd spoken, is het belangrijk die vragen los te laten. Social media is helemaal niet iets waar je kopzorgen van hoeft te krijgen. Het moet vooral leuk zijn om te doen, om mensen bewust te maken van dat jij ze kunt helpen met jouw product en dienst.

En als jij het liefst zoveel mogelijk mensen wilt bereiken, om ze vervolgens te kunnen helpen met je product of dienst, dan kun je social media het beste gaan zien als een handige en toffe manier om dat te realiseren. 

2. Bepaal je doel

Nu je hopelijk wat rustiger bent, is het tijd om na te gaan denken over wat je doel is met social media.
Dat kan gaan over het aantal volgers dat je wilt hebben op Instagram, het aantal likes op je Facebookpagina of het aantal verkopen dat je realiseert via de berichten die je deelt.

Hierbij heb ik een aantal tips voor je. 

  • Ga niet direct voor het hoogst haalbare
    Het is altijd goed om een ambitieus doel te hebben, maar wees ook realistisch. Verwacht niet dat je direct in de eerste maand tienduizenden volgers krijgt. Begin bijvoorbeeld eerst met het doel om 100 volgers te krijgen op Instagram en/of Facebook.
    En bepaal dan je nieuwe doel. 

    Houd daarbij in gedachten dat op het moment dat je minder volgers hebt, het bereik ook nog niet heel groot is. Zodra het aantal volgers stijgt, neemt ook het bereik toe. Dan wordt het steeds makkelijker om meer mensen te bereiken en nieuwe volgers erbij te krijgen.
  • Ga voor relevante volgers
    Er zijn allerlei manieren om aan nieuwe volgers te komen, maar ga vooral voor relevante volgers. Dus voor mensen die jouw product of dienst ook echt zouden kopen. 
    Je hebt er niets aan als mensen jouw Facebookpagina of instagram-account gaan volgen, als ze vervolgens echt nooit iets bij je af zouden nemen. 

    Heb je bijvoorbeeld een product dat alleen interessant is voor vrouwen, dan heeft het geen zin om heel veel mannelijke volgers te krijgen. Natuurlijk kunnen de mannen altijd producten of diensten aanbevelen bij anderen, maar de prioriteit zou moeten liggen bij het bereiken van vrouwen die gebruik zouden maken van jouw product of dienst.

3. Denk aan waar en hoe je je doelgroep het beste kunt bereiken

Om goed te kunnen beginnen met social media, is het belangrijk om te weten waar je jouw doelgroep kunt bereiken. 

Weet je dat veel van de mensen in je doelgroep heel actief zijn op Instagram? Dan is het een voor de hand liggende keuze om daar als eerste een account aan te maken.

Je kunt dan later altijd nog een account aanmaken op Facebook en je LinkedIn profiel zakelijk gaan inzetten.

Zeker als je begint met social media, is het goed om de focus te bewaken.

Het heeft helemaal geen zin om direct alle verschillende social media platforms in te zetten. Dat kan – zeker als je net begint met social media – heel snel het gevoel geven dat je op zoveel verschillende dingen moet gaan letten.

Door de focus te bewaken, is de kans een stuk groter dat je je doel kunt realiseren.

Als je wilt weten hoe je je doelgroep het beste kunt bereiken, even los van het platform, kun je eerst inspiratie op gaan doen. Kijk eens naar hoe bedrijven met soortgelijke producten of diensten het doen. Kijk daarbij naar welke platforms zij gebruiken en welke content zij plaatsen. En let op de berichten waar goed op gereageerd wordt, zodat je dit ter inspiratie kunt gebruiken bij de volgende tip.

4. Maak een planning

Ok, heel eerlijk, ik heb ook niet altijd een planning waar ik gebruik van maak als het gaat om social media berichten. Ik vind het soms best lastig om die planning te maken. Inspiratie voor content heb ik altijd wel genoeg.

Maar tijdens de workation in maart 2020 heb ik echt gewerkt aan een contentplanning voor de rest van het jaar. Dat voelde mega goed. Ik ben toen begonnen met het maken van een overzicht van blogartikelen die ik graag wil schrijven. Daar heb ik heel bewust voor gekozen.

Een blogartikel leidt bij mij namelijk altijd tot inspiratie voor het maken van social media posts.

De content uit een blogartikel kun je hergebruiken. Van een artikel met 10 tips, kun je namelijk 10 losse berichten maken. Misschien zelfs meer als je eigen geschreven blogartikel je weer inspireert tot nieuwe tips voor social media berichten.

De blogartikelen die ik op de planning heb gezet, koppel ik aan mijn producten of diensten. Als ik een nieuw product of nieuwe dienst lanceer, dan speel ik daar in de planning ook op in. Zonde om de lancering van een product of dienst niet uitgebreid te behandelen in je social media berichten.

Bij het maken van een planning kun je er ook op letten dat je consistent plaatst. Probeer iedere dag een bericht te plaatsen en zeker geen grote stiltes te laten vallen, omdat je dan het risico loopt dat mensen je niet meer volgen.

Vind je het lastig om nu al vooruit te plannen omdat je niet goed weet waar je over zou kunnen plaatsen? Kijk dan eens naar een Wacky Holiday Kalender.

Een Wacky Holiday Kalender bevat allerlei feestdagen waar je op in kunt spelen op social media. Sommige feestdagen zijn misschien een beetje gek, maar de kunst is om de link te leggen naar iets dat voor jouw product of dienst relevant is. Misschien is de dag van de worteltaart een dag waarvan je denkt: ik zou niet weten wat ik daarmee zou moeten doen. Maar als je een restaurant hebt, kun je op die dag een worteltaart serveren en dit onder de aandacht brengen via social media.

Een planning maken wil niet alleen zeggen dat je nadenkt over de content die je wilt gaan plaatsen. Denk na over wanneer je die content gaat maken. Het werkt het makkelijkste als je de content in blokken maakt, dat je dus meerdere berichten in een bepaald tijdsblok maakt.

Plan bijvoorbeeld op de maandagochtend 2 uur in om allemaal Facebookberichten of Instagramposts te schrijven. Of om je artikelen op LinkedIn te delen. Schrijf dat echt op als een taak, anders is de kans groot dat je het niet gaat doen.

5. De content maken

Het wordt inmiddels tijd om de berichten ook echt te gaan maken. Als het gaat om het maken van content, is de grootste vraag: wat moet ik publiceren op mijn social media accounts?

Zoek maar eens op Google en je vindt honderden – zo niet duizenden – tips. Ook bij mij kun je dit soort tips vinden. Ik heb een weggever gemaakt met 5 tips voor content voor op social media, welke je onderaan dit artikel kunt aanvragen. Daarnaast heb ik een 30 dagen content challenge challenge (waar je dus iedere dag een tip ontvangt die je kunt gebruiken voor Facebookberichten of Instagramposts).

In dit artikel geef ik je graag nog meer tips voor het maken van content:

  • Hanteer de 80/20-regel. Deze regel houdt in dat je 80% van de berichten geen directe promotie over je product of dienst laat bevatten. De reden is dat mensen niet op social media zitten om producten of diensten te kopen. Ze zitten op social media om updates van familie en vrienden te zien, ze zitten op social media vanwege een stukje entertainment. Het is waardevol om dat stukje entertainment te bieden en dit te combineren met eenvoudige, leuke en laagdrempelige tips die aansluiten op het probleem van jouw doelgroep. En eens in de zoveel tijd plaats je iets over je product of dienst.
  • De content ligt voor het oprapen. Zoals ik bij het vorige punt al aangaf: je kunt blogartikelen gebruiken ter inspiratie van het schrijven van je social media posts. Maar zelfs als je geen blogartikelen schrijft, ligt de content voor het oprapen. Denk maar eens aan gesprekken die je hebt met (potentiële) klanten. Aan de vragen die ze je stellen, die je kunt omzetten naar tips. Of aan de productpagina op je website. Beschrijf je daar een probleem van je potentiële klant? Gebruik deze informatie om het probleem ook op social media te behandelen. Wanneer zouden mensen zich kunnen herkennen in jouw berichten op social media?
  • Deel je persoonlijkheid en/of je persoonlijke verhaal. Ik spreek regelmatig ondernemers die het eng vinden om hun persoonlijkheid te laten zien. Die liever geen foto’s van zichzelf delen op Facebook of Instagram en die zeggen: niemand wil mijn persoonlijke verhaal weten… Dat is een aanname die niet klopt. Mensen doen het liefst zaken met mensen. Ik kan me voorstellen dat je in het begin de stap nog wat groot vindt, maar probeer jezelf steeds meer te laten zien.
  • Maak een afwisseling tussen afbeeldingen, video’s en links (naar relevante artikelen). Gelijk het belangrijkste punt: video’s werken het allerbeste op social media. Een aandachtspunt daarbij is om de video’s ook te voorzien van een ondertiteling, zodat mensen die de video’s zonder geluid bekijken, meekrijgen wat je wilt delen. Via de Instagram stories kun je dat eenvoudig doen door een video op te nemen en de tekst over de video heen te plaatsen (je hoeft dus niet super technisch te zijn om dit te kunnen doen).

Mocht video’s delen op social media al een stap te ver vinden gaan, denk er dan aan om afbeeldingen en links te delen naar relevante berichten. Je kunt op Facebook ook heel goed berichten van andere ondernemers delen, zolang ze maar interessant zijn voor jouw doelgroep.

6. Zorg voor interactie, vraag en reageer!

Heb je eenmaal de content geplaatst? Dan is het nog wel de bedoeling dat je het niet daarbij laat. Zorg voor interactie. Dat kun je doen door in de berichten vragen te stellen. Daar stopt het niet. Want als mensen reageren op jouw vraag, dan is het natuurlijk wel leuk als je zelf ook reageert. 

Dat geldt niet alleen voor vragen die jij plaatst, maar voor alle berichten die je deelt waar mensen op reageren. Het is leuk om met mensen in gesprek te gaan via social media. Daardoor kun je je expertise en persoonlijkheid laten zien, maar ook meer leren over wat er speelt bij je doelgroep.

Wees niet bang om af en toe een inhoudelijke discussie aan te gaan. Als mensen echt gaan schelden of geen goede argumenten gebruiken in de discussie die ze aangaan, dan is het beter om er niet op te reageren (en misschien zelfs om de reactie te verbergen). Maar niet iedereen hoeft het altijd met elkaar eens te zijn. Mocht iemand het niet met je eens zijn, luister dan oprecht naar de argumenten van een ander en blijf respectvol.

7. Focus op de kwaliteit en niet op kwantiteit

Bij het maken van de planning noemde ik dat je consistent moet blijven plaatsen. Daarbij is het wel ook echt van belang dat je de kwaliteit in gedachten houdt. Op het moment dat je gefocust bent op de kwantiteit, dus alsmaar berichten blijven plaatsen, dan kan het zijn dat je de kwaliteit van je berichten uit het oog verliest. 

Als je echt geen bericht weet om te plaatsen, plaats dan even niets. Pak wel zo snel mogelijk de draad weer op en plaats dan weer kwalitatieve berichten.

8. Luister en leer

Blijf luisteren, lezen en leren over je doelgroep en over hoe je berichten het doen. Luister naar waar je doelgroep naar vraagt. Dat kunnen persoonlijke berichten zijn, reacties op social media, maar ook berichten in Facebookgroepen. Zoek naar Facebookgroepen waar je doelgroep zich in bevindt en kijk naar welke vragen daar gesteld worden.

Vervolgens: blijf ook leren. Leren in de breedste zin van het woord. Je kunt blijven leren over je doelgroep, daar ook regelmatig onderzoek naar doen. Maar je kunt ook blijven leren over nieuwe methodes om die doelgroep te bereiken. Nieuwe soorten content die je kunt ontwikkelen.

Of wat te denken over nieuwe kennis die je op kunt doen over het maken van afbeeldingen. Canva is zo’n tool waar je op een hele eenvoudige manier afbeeldingen mee kunt maken om bij de berichten op social media te plaatsen. Wil jij direct de stap maken in dit leerproces en meer over Canva leren? Kijk dan eens bij de Canva Cursus – The Basics.

Het voelt misschien als een snelle stap als je pas net begint met social media, maar Canva is een hele fijne tool je die je juist heel veel tijd gaat besparen. Beginnen met Canva gaat je veel opleveren. Onder andere die tijdsbesparing maar ook hele toffe afbeeldingen waardoor je op social media de aandacht kunt gaan trekken.

9. Hou het leuk, het hoeft niet ingewikkeld te zijn

Houd altijd in gedachten dat social media leuk moet zijn. Het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn om social media berichten te maken. Leg de lat daarom voor jezelf niet te hoog, want dan ga je jezelf alleen maar tegenwerken. En dat komt natuurlijk het resultaat niet ten goede.

Hou het simpel en leuk voor jezelf. Dat gaat in je berichten doorstralen!

10. Geef het uit handen

Als je heel erg opziet tegen het beginnen met social media, je geen flauw idee hebt in wat je zou moeten plaatsen, hoe je afbeeldingen maakt en wat een goede planning is, overweeg dan om het uit te besteden. Je schiet er niets mee op om uren gefrustreerd naar je scherm te blijven staren of op allerlei knoppen te drukken zonder enig resultaat. In het geval dat social media echt niet jouw ding is – en je hebt het ook geprobeerd – denk dan aan de mogelijkheden om het uit te besteden. 

Dit waren de tips om te kunnen starten met social media. Wil je graag nog meer tips ontvangen? Laat je gegevens hieronder achter en ontvang gratis 5 extra tips voor het maken van content voor op social media.

Ontvang gratis 5 tips voor het maken van content voor op social media

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *