fbpx
Photo by Melissa Scharroo, Capribee.

Een nieuwsbrief met of zonder opmaak… Wat werkt beter?

“Ik had begrepen dat je nieuwsbrief er juist zo kaal mogelijk uit moest zien… Maar jij bent volgens mij wel fan van het gebruik van een bepaalde opmaak in je nieuwsbrief. Hoe zit dat?”

Deze reactie kreeg ik laatst van een klant toen hij me had gevraagd wat ik aan zou raden voor de lay-out van zijn nieuwsbrieven.

Hij had ergens gehoord dat het heel goed kan werken om helemaal geen lay-out in nieuwsbrieven te gebruiken. Je nieuwsbrief ziet er echt kaal uit (vind ik tenminste), maar het zou ervoor zorgen dat mensen het eerder als persoonlijke e-mail zien. Ze zouden dan sneller gaan reageren op de e-mail of op de link klikken die in de e-mail staat.

Ja, op de link, dus niet stiekem een knop toevoegen als je dit een keer wilt proberen 😉

En dat sluit direct aan op wat mijn advies eigenlijk is. Wil jij weten wat voor jouw bedrijf en wat bij jouw doelgroep het beste werkt? Daar kom je alleen maar achter door te gaan testen waar je de meeste reacties op krijgt.

Hoe gaat dat testen precies in z’n werk?

Dat testen is nog best een ding, want je wilt een redelijk aantal mensen op je nieuwsbrieflijst hebben om een goed beeld te krijgen van wat echt het beste werkt. Hoe meer mensen, hoe betrouwbaarder het resultaat van je test).

Daarbij hou je vervolgens rekening met wat je precies gaat testen. In dit geval is dat of de e-mail wel of geen opmaak heeft.

Je stuurt heel je e-maillijst dezelfde e-mailtekst. Dus de inhoud en ook de onderwerpregel zijn EXACT hetzelfde. 

Alleen de opmaak is anders. De ene helft van je nieuwsbrieflijst krijgt de nieuwsbrief met tierlantijntjes en de andere helft krijgt een wit mailtje met zwarte tekst. En dan een blauw linkje, waar de andere mensen misschien een vrolijke, in-het-oog-springende button krijgen.

In Autorespond kun je zoiets heel eenvoudig testen door het gebruiken van een splittest. Je gebruikt twee verschillende e-mailteksten (met en zonder opmaak dus), en kijkt vervolgens bij welke e-mail je de beste clicks op de link of button had.

Je kunt wel kijken naar de openingspercentages, maar die zullen eigenlijk niet heel veel verschillen. Je hebt namelijk dezelfde onderwerp regel gebruikt. 

Zie je hier wel een groot verschil? Dan is dat mogelijk nog te verklaren door het aantal emoticons dat je hebt gebruikt in de e-mail met opmaak. Staan daar veem emoticons in, dan kan het zijn dat de e-mail door sommige e-mailproviders is gezien als spam. De e-mail komt dan niet in het Postvak In bij de ontvanger en dat heeft natuurlijk weer invloed op hoeveel mensen de nieuwsbrief openen.

Ok, maar is dit het dan?

Ligt eraan. Natuurlijk kun je dit gewoon eens eenmalig proberen om te zien hoe het voor de betreffende nieuwsbrief werkt. Maar als je echt wilt weten dat goed werkt, dan is het verstandig om de test meerdere keren uit te voeren.

Laten we zeggen dat je het zeker 10 keer probeert om te zien wat dan het resultaat is. Zie je na 5 e-mails dat het verschil minimaal is? Dan kan dat natuurlijk ook een uitkomst zijn.

Ik ben benieuwd naar of jij al eens heb getest of je e-mail beter scoort als er geen opmaak in zit. Laat je me het weten? 

P.S. Stiekem hoop ik natuurlijk dat jouw e-mails beter scoren als er wel een opmaak is in de e-mails. Gewoon omdat ik dat altijd net wat leuker vind staan dan een kale e-mail met enkel zwarte tekst 😉 Wil jij een toffe lay-out voor jouw nieuwsbrief gaan gebruiken, maar heb je nog geen idee wat je precies kunt doen in het systeem dat jij gebruikt (Autorespond, Mailchimp of Mailblue/ActiveCampaign. Stuur me dan eens een bericht.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *