fbpx
Photo by Melissa Scharroo, Capribee.

7 mindsets die je helpen bij het maken van social media content

Als ik het mijn klanten of collega-ondernemers vraag, dan is het maken van berichten voor op social media niet hun favoriete taak. Sterker nog, vaak is het een onderwerp waardoor ze met hun handen in het haar grijpen. Ik zie direct de uitdrukking op het gezicht veranderen…

Het maken van berichten voor op social media. Het bedenken van goede content. Moet je dan iedere dag berichten plaatsen of juist meerdere keren per dag? Kun je berichten herhalen? Of juist niet? Het levert een flinke druk op, altijd maar zichtbaar zijn en waarde delen.

Social media is voor een groot deel van mijn klanten een worsteling. Het Engelse woord ‘struggle’ vind ik trouwens veel mooier. Spreek het maar eens hardop uit. Je voelt bijna de frustratie van iemand die social media persoonlijk wel leuk vindt, maar die het zakelijk lastig vindt om te gebruiken.

Als je er telkens weer tegenop ziet om social media berichten te maken, kan een goede mindset je helpen. Het heeft mij in ieder geval wel geholpen! Het heeft ervoor gezorgd dat ik het maken van social media berichten niet meer uitstel.

Dat is wat je wilt. Je wilt social media berichten maken en het leuk voor jezelf maken. Je wilt niet steeds weer uitstellen, zelfs de administratie gaan doen, en dan uiteindelijk zonder enige strategie op het laatste moment nog een Facebookbericht uit je toetsenbord persen 😉

Kim, begin jij nou echt over mindset?

Jazeker, dat doe ik echt! Ik ben een nuchtere Rotterdamse en in de afgelopen 2 jaar heb ik gemerkt wat een goede mindset voor je bedrijf kan betekenen. Ik heb ook gemerkt wat een goede mindset kan doen voor social media. Mijn volgers zijn erdoor gestegen. Op Instagram kreeg ik er organisch minimaal 200 volgers in een maand bij.

Je hebt het dan niet over duizenden aantallen, maar je moet ergens beginnen toch!

Je mindset bepaalt hoe je naar een situatie kijkt. Een goede mindset helpt je bij het uitvoeren van bepaalde taken, in dit geval bij het maken van berichten voor social media. Ik deel een aantal goede mindsets met je, zodat je zonder al te veel frustratie aan de slag kunt.

1. Het mag gewoon leuk zijn (niet alles hoeft serieus te zijn)

Humor is zo belangrijk. Een stukje entertainment ook. Op het moment dat ik op social media een bericht zie met een grappig filmpje, ben ik snel geneigd om op het duimpje te klikken. Net als een bericht met een leuk, grappig en persoonlijk verhaal. Dat zet mij aan tot actie.

Niet alleen mij, maar ook jouw volgers. Mensen zitten op Facebook of Instagram voor hun vermaak. Ze zitten op social media om te tijd te doden en te zien of er nog leuke dingen zijn gebeurd in het leven van hun vrienden of zelfs in het leven van ondernemers die ze volgen.

Maak niet alleen serieuze berichten voor op Facebook of Instagram, maar hou het leuk. Leuk voor je volgers en leuk voor jezelf. Er zijn vast berichten die jij ook leuker vindt om te maken, omdat je weet dat mensen daarop reageren. Als dat berichten zijn die wat minder gerelateerd zijn aan je bedrijf, hoeft het echt niet te betekenen dat je die dingen niet kunt delen!

2. De content ligt voor het oprapen

De content ligt in jouw bedrijf gewoon voor het oprapen. Je hoeft niet alles opnieuw te verzinnen. Denk maar eens aan de verkooppagina van je product of dienst. In die pagina zit al zoveel informatie die je verder uit kunt werken.

Je benoemt de problemen van je klanten. Die kun je gebruiken om vragen te stellen over hoe de problemen voor je klanten voelen. Je kunt de situatie die klanten gaan bereiken als ze jouw oplossing kopen, gebruiken voor inspirerende Facebookberichten of berichten op Instagram.

Mogelijk heb je op je website ook een blog. Wist je dat ik van dit artikel minstens 10 Facebookberichten kan maken. Ik kan iedere mindset delen, vertellen over mijn persoonlijke ervaring en een quote over mindset plaatsen. 10 Facebookberichten, dat is 5-10 dagen aan content die ik nu al heb liggen. Dit artikel kan bovendien weer als inspiratiebron dienen voor een ander blogartikel.

3. Je mag je laten inspireren door anderen

Let op, je laten inspireren door anderen is heel wat anders dan kopiëren. Als jij precies hetzelfde wilt vertellen als iemand anders, kun je beter het bericht van de persoon delen op je pagina. Het is eerlijker en je kunt in jouw bericht aangeven waarom jij het bericht deelt.

Kopiëren vind ik echt not done! Hoe zou het voor jou voelen als jij veel werk hebt gestoken in het maken van een bericht en iemand anders de tekst kopieert en gebruikt? Niet leuk toch? Je zou het wel waarderen als iemand laat merken dat hij/zij het eens is met jou en dat uit door jouw bericht te delen.

Laat je door anderen inspireren. Door dingen waar je over leest of die je hoort als je klanten spreekt. Al deze inspiratie kun je gebruiken bij het maken van content. Je kunt er kleinere Facebookberichten over maken of hele blogartikelen over schrijven.

4. Durf jezelf open te stellen

Een tijd terug vroeg iemand me of je jezelf moet open stellen als je berichten schrijft voor social media. En zo ja, waarom dat dan was. Ik legde haar uit dat je makkelijker een connectie maakt met iemand die persoonlijk overkomt.

Een persoonlijke connectie met mensen maken vind ik zo ontzettend belangrijk. Ik werk nauw samen met mijn klanten en ik vind het fijn als je dan een goede relatie hebt. Natuurlijk zakelijk, maar ook persoonlijk. Het werkt prettiger, echt!

Als ik dan kijk naar andere ondernemers, zie ik dat zij ook persoonlijk zijn. Dan heb ik het over grote ondernemers als Aartjan van Erkel, Ninke van der Leck, Veronique Prins, Sue B. Zimmerman…. Eigenlijk alle grote ondernemers delen vaak persoonlijke verhalen. Dingen die zij meemaken. Ze komen echt over, doordat ze zo open en oprecht durven te zijn.

Jezelf openstellen wil echt niet zeggen dat je alle ellende uit je verleden hoeft te gaan delen of dat je altijd maar alles op social media moet zetten. Doe wat voor jou goed voelt, maar wees niet bang dat mensen vinden dat je te veel persoonlijkheid deelt!

5. Een dagje overslaan is niet het einde van de wereld

Ik probeer zelf iedere dag een bericht te delen op social media. Als het niet lukt, heb ik twee opties. Ik kan boos op mezelf worden en uit alle macht nog een bericht proberen te verzinnen. Of ik kan het loslaten.

Tegenwoordig laat ik het los. Als ik op dat moment geen bericht kan verzinnen, heb ik waarschijnlijk niets om te delen. Dat is prima. Een dag niet plaatsen, betekent echt niet dat mensen jouw pagina gaan ontvolgen. Sterker nog, mensen hebben waarschijnlijk niet eens door dat je een bericht hebt overgeslagen.

Doe dit niet te lang, want als je echt te lang afwezig bent, kan het wel weer invloed gaan hebben op je volgers.

6. Het is niet altijd vanzelfsprekend

Denk jij bij het maken van berichten regelmatig: ahhh, dat ga ik echt niet plaatsen. Dat weet toch iedereen? Het spreekt zo erg voor zich!

STOP! Weet jij dat er ontzettend veel mensen zijn jouw kennis helemaal niet weten? De dingen waar jij je in hebt verdiept zijn niet altijd vanzelfsprekend voor een ander.

Een tip die nog zo simpel is, kan voor een ander volledig onbekend zijn. En zelfs al hebben mensen de tip die jij wilt delen al tig keer bij anderen voor bij zien komen, dan nog kun jij er je persoonlijke sausje aan toevoegen.

7. Houd je doel in gedachten

In de inleiding van dit artikel vertelde ik over dat je misschien wel berichten op social media plaatst zonder enige strategie. Het is belangrijk dat je je doel in gedachten houdt. Heb je een lancering van een nieuw product komende maand? Laat je berichten dan over het product gaan. Dat kunnen ook berichten zijn waarin je problemen beschrijft die opgelost worden met het product. Het kan een sneak peak zijn of een Facebook Live video waarin je je enthousiasme laat zien over waar je mee bezig bent.

Het werkt voor mij heel goed om per maand mijn doelen op te schrijven. Ik heb specifieke doelen voor social media. Ik probeer bijvoorbeeld een bepaald aantal volgers te bereiken, wat ik wil bereiken door het delen van berichten met veel waarde.

Ik ga aan mensen vragen of ze het bericht willen delen om zo nog meer zichtbaarheid te creëren. En misschien bedenk ik wel een winactie, wat natuurlijk altijd goed werkt voor het aantal volgers!

Stel dus een doel vast en zorg ervoor dat de berichten daarop aansluiten. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *