fbpx
Photo by Melissa Scharroo, Capribee.

5 technieken die je potentiële klant helpen in het aankoopproces (een stukje neuromarketing)

De verkoop van jouw product of dienst is misschien wel een van de belangrijkste dingen in het ondernemerschap. Hoe belangrijk het is, hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen. Je weet maar al te goed waarom jij je product en/of dienst wilt verkopen.

Alleen hoe je het doet, ja, dat is wel iets waar je tegenaan loopt. Je hebt een salespagina geschreven op de website, je promoot je product of dienst via social media, je verstuurt af en toe e-mails. En toch lijkt het allemaal net niet aan te slaan. Hier en daar verkoop je af en toe een van de producten en zo nu en dan word je gevraagd om een offerte te maken voor de dienst die jij levert.

Het maakt niet eens uit of de verkoop van je product of dienst goed verloopt of een stuk beter zou kunnen, in beide gevallen wil je mensen overtuigen. Je wilt dat mensen een positieve beslissing nemen in het aankoopproces. Kortom, je wilt meer verkopen realiseren.

In dit artikel geef ik je 5 manieren om dit te doen met behulp van een stukje neuromarketing.

Neuromarketing, wat is dat eigenlijk?

Neuromarketing is een vorm van marketing waarbij je technieken gebruikt die bepaalde delen in de hersenen triggeren, wat mensen helpt in het aankoopproces. En dan wel op zo’n manier dat het positief uitpakt en ze jouw product of dienst gaan kopen.

Het klinkt best spannend en misschien denk je zelfs dat het een beetje fout klinkt om ‘in de hersenen van een ander’ te gaan werken 😉 Toch is het helemaal niet zo heftig om gebruik te maken van neuromarketing.

Sterker nog, ik geloof dat het zomaar zo zou kunnen zijn dat jij onbewust al heel erg bezig bent met het toepassen van neuromarketing om je product of dienst te verkopen. Lees namelijk maar eens verder. Ik geef je een aantal manieren om neuromarketing in te zetten om mensen te helpen bij het maken van hun aankoopbeslissing. 

1. Emoties oproepen

Kijk eens naar jouw salespagina. Of de beschrijving van je product of dienst. Beschrijf jij daar de kenmerken? Of speel je in de tekst in op de emoties van mensen?

Door in te spelen op de emoties van mensen, help je mensen bij het doen van een aankoop.

Beeld je maar eens in als je de potentiële klant vanaf het begin van de pagina meeneemt in de problemen die er zijn. Dat zijn de problemen die jij op kunt lossen met je product of dienst, maar dat vertel je op dat moment nog niet.

Doordat jij de problemen van je potentiële klanten beschrijft en ook de emoties beschrijft die iemand ervaart met deze problemen, gaan mensen zich in de tekst herkennen. Ze zullen de tekst lezen en denken: ja, verdorrie! Zo voel ik me inderdaad. En eigenlijk voelt dat heel naar!

Daarna beschrijf je op de pagina hoe het ook zou kunnen zijn. De ideale situatie waar mensen in kunnen zitten als ze de problemen die je eerder hebt beschreven, op hebben gelost. De negatieve emoties zet je om in de positieve emoties die mensen eigenlijk willen voelen. Ze willen bijvoorbeeld niet meer de stress voelen, maar juist het gevoel hebben dat ze alles onder controle hebben! 

Je hebt nu de negatieve emoties beschreven die mensen niet meer willen ervaren, en de positieve emoties die mensen juist wél willen ervaren. Het is tijd om te laten weten hoe ze dan die positieve emoties kunnen gaan bereiken. Dat is natuurlijk door jouw product of dienst aan te schaffen. Blijf bij de beschrijving alleen wel zoveel mogelijk in de emotie hangen. Voorkom dat je nu heel erg over een proces gaat praten. Stel dat je een online programma verkoopt, begin nu niet direct over het aantal uur aan video dat mensen in de online academie kunnen vinden of het aantal modules die gevolgd kunnen worden.

Spreek vooral over de resultaten die mensen bereiken door het online programma te volgen, waarbij je natuurlijk ook weer de emotie beschrijft.

2. Visuals

Een van de redenen dat grote merken het zo goed doen, is dat ze hun branding echt op orde hebben. Alle visuals kloppen en versterken elkaar. En hoewel het misschien onbelangrijk lijkt welke lettertype je op de website gebruikt of wat voor soort afbeeldingen terugkomen op je Instagram account, is dit zeker wel belangrijk. Je hersenen verwerken beelden vele malen sneller dan teksten. En beelden helpen ons voor een groot deel in het beslissingsproces, bijvoorbeeld als we moeten nadenken over of we een product of dienst willen aanschaffen.

Zorg er dus voor dat je een sterk kleurenpalet hebt, dat de lettertypes goed leesbaar zijn en bij elkaar passen, dat je sterke afbeeldingen gebruikt, het liefst ook foto’s van jezelf op de website of op social media plaatst. Besteed voldoende aandacht aan jouw tone of voice, welke natuurlijk aansluit bij de doelgroep. Dit draagt bij aan hoe jouw brand overkomt in de hersenen van jouw potentiële klant. En maak je dan die goede indruk? Dan helpt dat zeker bij het nemen van de aankoopbeslissing.

3. Strategische prijzen

Vraag jij je weleens af waarom mensen € 47 voor hun programma vragen en niet gewoon lekker eenvoudig: € 50?
Of wat te denken van een tv voor € 999, in plaats van voor € 1000? Door welke prijs zou jij eerder geneigd zijn om de tv te kopen?

Het hanteren van een bepaalde prijs voor je producten of diensten speelt een grote rol in het aankoopproces. Zo voelt de € 999 voor de tv goedkoper aan dan wanneer je € 1000 moet afrekenen bij de kassa. Dat werkt net zo goed voor de € 47 voor het online programma, waar de ondernemer in kwestie ook prima € 50 voor had kunnen vragen.

Andere manieren om op het gebied van prijzen in te spelen op de aankoopbeslissing die iemand moet nemen, is het toevoegen van urgentie. Je hebt allemaal weleens last gehad van Fear-Of-Missing-Out. Denk maar eens terug aan een webinar dat je volgde, waarin een aanbieding werd gedaan die maar een beperkte tijd geldig was. Dacht jij toen ook: nu moet ik snel handelen?

Of dat je zag dat het ene product dat jij nog op je verlanglijst had staan bij je favoriete winkel beperkt op voorraad is? 

Juist, de kans dat jij de aankoop op dat moment doet, is direct al een stuk groter dan wanneer je ziet dat de aanbieding in het webinar een week geldig is of wanneer je weet dat er ruime voorraad is van het product. Jouw aankoop kan dan nog wel even wachten…

4. Social proof

Zeg jij dat je de snelste bent? Misschien dat je de beste bent? Of dat jij de hoogste kwaliteit kunt leveren voor ook nog eens de beste prijs? Stop daar maar mee!

Hoe hard je ook roept dat jij de beste bent, hoe strategisch je prijzen ook zijn en welke urgentie je ook hebt toegevoegd aan je aanbod, mensen willen bewijs zien van hoe goed jij echt bent.

Dat kun je doen door testimonials toe te voegen. Verhalen en ervaringen van klanten die al eerder een product of dienst bij je hebben gekocht en het leuk vinden om te laten weten wat dat voor hun situatie heeft veranderd.

Heb je nog geen klanten? Of geen mensen die een specifiek product hebben gekocht of een bepaalde dienst hebben afgenomen? Vraag dan of mensen waar je mee hebt samengewerkt toch iets over jouw kennis of expertise willen vertellen.

Testimonials zijn slechts een voorbeeld van social proof. Er zijn namelijk nog veel meer vormen waarop social proof ingezet kan worden. Denk maar eens aan anderen die jouw artikelen delen op social media. Of wat als jouw product het beste uit de test van de Consumentenbond komt? 

5. Een boodschap met impact

Iets dat ook echt helpt in het aankoopproces, is het neerzetten van een sterke boodschap. Dit geldt alle berichten die je op social media plaatst, de teksten die je op de website gebruikt en zelfs in de gesprekken die je met mensen voert. En let op, een klein verschil in die boodschap kan al een hele grote impact hebben. Een woordje als ‘misschien’ gebruiken, kan in een verkooptekst net ervoor zorgen dat iemand toch niet aangesproken is door de boodschap.

Juist doordat zo’n klein verschil een grote impact kan hebben, moet je kritisch kijken naar de teksten die je schrijft (eventueel kun je ook iemand vragen om met je mee te kijken en de teksten aan te scherpen). En kijk natuurlijk goed naar wie je doelgroep is. Op welke manier kun jij de mensen het beste aanspreken, bereiken en uiteindelijk overtuigen om jouw product of dienst te kopen?

En? Heb je na het lezen van dit artikel door dat je stiekem toch meer met neuromarketing bezig bent geweest dan je dacht? Laat het weten onder dit artikel!

1 thought on “5 technieken die je potentiële klant helpen in het aankoopproces (een stukje neuromarketing)”

Leave a Comment

Your email address will not be published.