fbpx
Photo by Melissa Scharroo, Capribee.

5 manieren om meer waarde toe te voegen aan je online programma

Online programma’s, het is natuurlijk niet helemaal nieuw, maar het lijkt wel een van de belangrijkste trends voor (online) ondernemers. Door een online programma voor je bedrijf te ontwikkelen, krijg je de mogelijkheid om je kennis te delen met een groter publiek. Zonder dat het je meer tijd kost. Het mooie is daarbij ook nog eens dat je het hele proces kunt automatiseren. Mensen schaffen het online programma aan, krijgen automatisch hun inloggegevens en in de academie wordt geregeld dat ze toegang ontvangen tot de juiste lessen. Je hebt er geen omkijken naar, los van af en toe een vraag van een deelnemer.

Zo’n online programma ontwikkelen klinkt heel eenvoudig. Je kiest een onderwerp, zorgt voor een goede opbouw in de lessen, neemt een paar video’s op en dan ben je er al. Dat is een optie, maar daarmee val je tussen al die andere online programma’s die er zijn echt niet meer op.

Ik zie het steeds vaker, ondernemers die mee willen gaan met de trend van het aanbieden van online programma’s en even snel een klein programma in elkaar flansen. Zo ontzettend zonde! Natuurlijk is het geweldig als jij veel mensen kunt bereiken met je programma t.w.v. €97, met daarin 3 video’s. Alleen gaan deze video’s de deelnemers echt helpen? Gaat het echt zorgen voor de resultaten die je belooft?

Je kunt veel beter wat langer de tijd nemen voor het ontwikkelen van een écht goed online programma. Doe marktonderzoek, denk goed na over de opbouw, vraag feedback en pas naar aanleiding van die feedback de opbouw weer aan. Met een sterke opbouw waarin je jezelf niet laat beperken door een maximaal aantal video’s, kun je vervolgens een krachtig online programma neerzetten.

Wil je dat online programma vervolgens extra waardevol maken? Gebruik dan 1 van onderstaande manieren (of allemaal, dat mag natuurlijk ook), om nog meer waarde toe te voegen.

1. Werkboeken

Met je online programma wil je mensen aanzetten tot actie. De deelnemers moeten geactiveerd worden om met de inhoud van het programma aan de slag te gaan, want alleen dan halen ze er optimale resultaten uit.

Je kunt de deelnemers aansporen om in actie te komen door ze opdrachten te geven aan het einde van een les. Het wordt helemaal waardevol als je mensen kunt verwijzen naar een werkboek.

Een werkboek kun je zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Je kunt deelnemers de mogelijkheid bieden om aantekeningen over een les te maken of om vast de vragen voor de eerstvolgende Q&A op te schrijven (en dat op een handige plek – in het werkboek dus – te bewaren).

Het werkboek kun je ook gebruiken om deelnemers opdrachten te geven. Denk bijvoorbeeld aan een aantal vragen die deelnemers voor zichzelf moeten beantwoorden na het bekijken van een les.

Het is helemaal sterk als je de deelnemers in het werkboek aanspoort om naar aanleiding van de antwoorden die ze hebben gegeven, concrete verbeteracties op te schrijven.

2. Community

Met een groep gelijkgestemden werken aan een programma kan heel bevorderlijk zijn voor de resultaten die je behaalt. Kijk maar eens naar hoe jij zelf werkt in een groep. Als je ziet dat de deelnemers in een workshop allemaal geweldige stappen zetten, dan wil jij niet achterblijven. Je wilt ook wekelijks je behaalde successen delen.

Bied bij je online programma een community aan waardoor de deelnemers van je online programma die successen met elkaar kunnen delen. Zo’n community is er niet alleen voor het delen van successen, maar kan ook heel goed ingezet worden om deelnemers met elkaar mee te laten denken.

Een community toevoegen aan je online programma kan op verschillende manieren. Je kunt gebruik maken van een bestaande tool, zoals een Facebookgroep of Slack waar mensen in toegevoegd worden. Wil je echt een community in de online academie, dan kun je denken aan een tool zoals BuddyBoss. En heb je gebruik gemaakt van de Huddle om je online programma in aan te bieden? Dan hoef je enkel de benodigde boards in te stellen.

3. Audiobestanden

Bij een online programma denk je al snel aan video’s waarbij je zelf in beeld bent, of waar je een presentatie of je scherm deelt om iets uit te leggen. Maar het hoeft helemaal niet altijd zo te zijn dat er beeld bij de lessen moet zijn.

Juist de afwisseling in je online programma kan zorgen voor een extra waardevol programma. Helemaal als de audiobestanden die je toevoegt aan je online programma bovenop de reguliere content zijn.

Je kunt bij de audiobestanden denken aan een opdracht die mensen kunnen doen om te oefenen met de inhoud van de cursus. Maar je zou ook een meditatie kunnen toevoegen om mensen te laten ontspannen en bij de volgende les volledige focus te hebben.

4. Coachingssessies

Hoe simpel de materie voor jou misschien lijkt, het is voor deelnemers altijd fijn om vragen te kunnen stellen over de inhoud van het programma. Er is namelijk een reden dat ze met jouw online programma mee zijn gaan doen. Ze willen meer leren over het onderwerp, omdat ze niet weten hoe ze iets moeten doen of omdat ze zichzelf willen ontwikkelen.

Je kunt deelnemers laten weten dat ze altijd hun vragen in een e-mail mogen stellen, maar dan heb je zelf geen controle over wanneer die vragen binnen komen. Bovendien werkt het uitleggen in een e-mail soms net wat lastiger dan wanneer je iemand spreekt aan de telefoon of in een Zoom sessie.

Maak je online programma waardevoller door regelmatig coachingssessies of Q&A’s aan te bieden. Je hebt op die manier niet alleen controle over wanneer mensen hun vragen kunnen stellen, Q&A’s zijn ook voor andere deelnemers heel erg waardevol. Misschien had een deelnemer nog geen vragen naar aanleiding van de lessen, maar krijgt de deelnemer wel extra tips doordat jij vragen van andere deelnemers beantwoordt.

Wist je dat coachingssessies of Q&A’s ook de mogelijkheid geven om de cursus te verbeteren? Aan de hand van de vragen die je krijgt, kun je beoordelen of bepaalde lessen dieper op de inhoud in mogen gaan of dat een bonusles het online programma nog waardevoller maakt.

5. Checklists

Het afstrepen van taken geeft een heel bevredigend gevoel. Ik kan het bevestigen want ik werk al jaren super graag met verschillende to-do-lijstjes. Zo’n to-do-lijst geeft ook overzicht. Ik zorg ervoor dat mijn hoofd constant leeg is, door alle taken die ik bedenk op te schrijven. Zo hoef ik niet telkens te denken aan wat er nog moet gebeuren.

Hoewel iedereen op een eigen manier werkt, kan een checklist voor jouw programma heel waardevol zijn. Door de deelnemers een checklist aan te bieden, geef je ze het overzicht in wat ze kunnen doen om het best mogelijke resultaat met jouw online programma te behalen. Je zorgt ervoor dat ze echt niets kunnen vergeten. En doordat ze taak voor taak af kunnen strepen, geef je ze bij iedere stap die is gezet een extra voldaan gevoel!

Dit waren de 5 manieren om meer waarde toe te voegen aan je online programma. Ga jij deze manieren gebruiken om je online programma aan te vullen? Laat me weten wat jij gaat toepassen. Ik vind het ook leuk om andere suggesties te lezen voor het toevoegen van meer waarde. Heb jij leuke ideeën voor het toevoegen van waarde aan een online programma? Deel het hieronder.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *