fbpx
Photo by Melissa Scharroo, Capribee.

5 e-mailmarketing doelen om dit jaar nog te behalen

Vroeger vond ik het vreselijk. Doelen stellen.
Dat was op de Hogeschool Rotterdam. Ieder kwartaal weer kwam het terug. 
Het maken van een POP-plan, een persoonlijk-ontwikkelingsplan.

In dit plan moesten we reflecteren. Hoe was het afgelopen blok gegaan? Hadden we ons verder ontwikkeld? Wat kon er beter? En wat waren dan de doelen die erbij hoorden voor het komende kwartaal?

Ja… Ik heb ook weleens opgeschreven dat ik een vergadering beter voor wilde zitten… 😉

We hadden nog net geen spiekbriefje gemaakt met doelen die we konden gebruiken. Want eerlijk is eerlijk: iedereen had hier een hekel aan. 
Het doel was ook gewoon: de vakken halen met minimaal een 5,5, om dat papiertje binnen te halen. 

Van intrinsieke motivatie was er bij het stellen van de doelen geen sprake.
En dat de doelen dan ook nog eens SMART geformuleerd moesten worden hielp niet mee. Specifiek, relevant, meetbaar. Jaja, dat zal allemaal wel.

Nu denk ik er anders over. Het is bijna alsof ik me ben gaan realiseren hoe het stellen van doelen je kan helpen. Opeens is dat Persoonlijk-Ontwikkelingsplan helemaal zo’n gek idee nog niet.

Laten we zeggen dat de intrinsieke motivatie nu ook anders is.
Ik wil mijn bedrijf namelijk laten groeien. Jij toch ook?

Om jezelf dan echt uit te dagen en te weten hoeveel groei je wilt realiseren, stel je een doel. Een omzetdoel, een doel voor het aantal klanten dat je wilt helpen of misschien wel voor het aantal volgers op Instagram. 
Of je stelt doelen voor je persoonlijke ontwikkeling. Bijvoorbeeld het aantal boeken dat je wilt lezen en bepaalde vaardigheden die je wilt ontwikkelen.

Je maakt het meetbaar, geeft aan binnen welke tijd je het wilt realiseren en je probeert ook weer niet te ambitieus te zijn bij het stellen van het doel.

Dan kan het opeens wel, zo’n doel stellen!

Die doelen kun je ook stellen voor de e-mailmarketing in je bedrijf. Natuurlijk!
Een aantal voorbeelden geef ik hieronder.
Met daarbij ook voorbeelden van acties die je kunt uitvoeren om ze te behalen. 

Kun je van dat doel direct een stappenplan maken wat de kans groter maakt dat je het doel daadwerkelijk behaalt!

Dit jaar nog.

1. Aantal mensen op je e-maillijst

Je e-maillijst laten groeien, het is misschien wel het eerste waar je aan denkt als het gaat om doelen die je kunt stellen voor de e-mailmarketing in je bedrijf. Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen op je lijst staan. Hoe meer mensen op de lijst, hoe meer mensen jij kunt bereiken met je product of dienst. En hoe meer mensen jij kunt mailen, hoe meer omzet je kunt halen uit je lijst.

Het werkt natuurlijk niet helemaal zo zwart wit. Je kunt wel duizenden mensen op je lijst hebben en deze mensen allemaal iedere week van een nieuwsbrief voorzien. Als deze mensen niet relevant zijn voor jouw bedrijf, dan haal je er geen omzet uit. Je had dan net zo goed maar 100 mensen op je lijst kunnen hebben.

Hoe krijg je die relevante mensen op je e-maillijst? Een van de manieren om dit te doen is door een gratis weggever te ontwikkelen. Dat kan een e-book met tips zijn, maar ook een 3-daagse challenge.

Hierbij is het belangrijk dat je een weggever ontwikkelt die ook helemaal aansluit bij jouw doelgroep. Je kunt wel een weggever hebben met 10 tips voor activiteiten met kinderen. Als je uiteindelijk ondernemers aan wilt spreken die nog helemaal geen kinderen hebben, krijg je een e-maillijst met irrelevante mensen.

Wil jij een weggever ontwikkelen die volledig aansluit op je doelgroep, waardoor je een relevante lijst opbouwt? En ook weten hoe je dit technisch klaarzet? Dit wordt allemaal behandeld in het online programma Weggeefmodus AAN.

2. Openingsrate

Heb je al een lekkere e-maillijst opgebouwd (wat je natuurlijk gewoon telkens nog verder uit blijft bouwen)? Dan kun je gaan kijken naar doelen zoals het aantal mensen dat je nieuwbrief opent. De meningen zijn verdeeld, want bij welke openingsrate mag jij een gat in de lucht springen? Volgens MailChimp zou dat al zijn als je 20% hebt behaald, volgens de IMU is dat bij 30% tot zelfs 50%.

Om voor jezelf een doel te bepalen, is het goed te kijken naar hoe je openingsrates de afgelopen nieuwsbrieven zijn geweest. Ik kan jou nu namelijk wel vertellen dat je voor die 50% moet gaan, maar als jij nu slechts een openingsrate hebt van 15%, dan is je doel niet haalbaar. Of laat ik het anders zeggen, dan is je doel ambitieus. Begin dan gewoon eens met het verhogen van de openingsrate naar 25%.

Om de openingsrate te verhogen, kun je een aantal verschillende dingen verbeteren.

  • De onderwerpregels van je nieuwsbrieven aanscherpen. Schrijf ze op zo’n manier dat het nog aantrekkelijker wordt om je nieuwsbrief te openen of verwerk de naam van de ontvanger in de onderwerpregel.
  • Zorg voor leuke content, iedere nieuwsbrief weer, zodat mensen telkens uitkijken naar je volgende nieuwsbrief.
  • De e-maillijst regelmatig opschonen. Verwijder mensen die al maanden je nieuwsbrieven niet openen, van je lijst.

3. Kliks

Stel dat de helft van de lijst de nieuwsbrief opent, dan wil je natuurlijk ook dat mensen doorklikken naar de call-to-action in de nieuwsbrief. Dat kan een link naar een blogartikel zijn, naar een salespagina met je product of dienst, of je kunt een link direct naar de shoppingcart plaatsen zodat mensen enkel nog de betaalinformatie hoeven in te vullen.

Ook hier geldt natuurlijk weer dat je vooral eerst naar je eigen openingsrates kijkt om te bepalen wat het doel voor jouw bedrijf wordt. Daarna kun je de volgende tips toepassen om het aantal kliks te verhogen:

  • Maak mensen in de nieuwsbrief bewust van een probleem dat ze hebben, dat ze op kunnen lossen met de content in het artikel of het product dat je via de link promoot.
  • Voeg de knop duidelijk zichtbaar toe in de e-mail. Dus echt een knop, niet een linkje naar het artikel of de salespagina.
  • Deel niet té veel in de nieuwsbrief. Het moet wel verleidelijk blijven om te klikken op de call-to-action.

4. Aantal verkopen

Hoe lekker is het om verkopen te realiseren door de nieuwsbrieven die je verstuurt? Daar doe je het uiteindelijk voor. Het is tof om mensen te inspireren, ze te voorzien van tips en ze verder te helpen. Maar uiteindelijk heb je ook gewoon een bedrijf en wil je omzet realiseren. Het is niet nodig om je daarvoor te schamen!

Laten we het dus ook vooral hebben over het aantal verkopen dat je realiseert uit je nieuwsbrief. Wees hierbij heel realistisch, je weet wel, die R uit SMART. Is het realistisch om uit IEDERE nieuwsbrief verkopen te realiseren? Wat mij betreft niet. Ik verstuur ook regelmatig nieuwsbrieven waarbij ik verwijs naar een blogartikel. En mogelijk staat in het blogartikel een link naar een product of dienst, maar de kans dat ik dan nog verkopen realiseer is een stuk kleiner dan wanneer ik een nieuwsbrief verstuur over een nieuwe dienst.

Je wilt ook niet dat iedere nieuwsbrief over een product of dienst gaat. Stel je voor dat je iedere week een kortingscode deelt, hoe verleidelijk is het dan nog voor de ontvanger van jouw nieuwsbrief om de kortingscode te gebruiken? Volgende week komt er toch wel weer een nieuwe code. En hoe verleidelijk is het om je nieuwsbrief te blijven lezen als het elke week over een product of dienst gaat?

Maak een afweging in hoe vaak jij promotie in je nieuwsbrieven opneemt en bepaal aan de hand daarvan wat je doel wordt als het gaat om de verkopen die je realiseert. Welke tips je daarbij kunt gebruiken? Je leest ze hieronder:

  • Laat de nieuwsbrief volledig aansluiten op de salespagina. Ook qua look & feel. Dus gebruik in de nieuwsbrief geen geel en blauw als je website vervolgens paars en roze is 😉 Mensen krijgen dan het gevoel dat ze verkeerd zitten en zullen wegklikken.
  • Zorg voor een persoonlijke connectie met de lezer van je nieuwsbrief. Je kent deze uitspraak vast wel: mensen doen zaken met mensen.
  • Voeg urgentie toe aan je nieuwsbrief, bijvoorbeeld met een kortingscode die binnen een aantal dagen verloopt of een actie die alleen nog die dag geldig is.
  • Verstuur gerust een extra nieuwsbrief om mensen te herinneren aan een actie die binnen een aantal uur afloopt.

5. Aantal e-mails dat je verstuurt

Leuk die openingsrate, het aantal kliks of het aantal verkopen dat je realiseert door de nieuwsbrieven. Je moet altijd nog wel nieuwsbrieven sturen om deze percentages te verbeteren. Hoeveel nieuwsbrieven verstuur je nu? Neem je je voor om iedere week een nieuwsbrief te versturen, maar is de laatste nieuwsbrief van maanden geleden?

Heel veel ondernemers hebben te weinig inspiratie voor de nieuwsbrieven, waardoor ze geen nieuwsbrieven versturen. Terwijl ze dat wel willen, omdat ze weten dat ze er meer omzet mee kunnen realiseren.

De meest eenvoudige stap om dit aan te pakken, is door je gratis aan te melden voor het online Inspiratie Festival. Tijdens dit festival gaan we samen aan de slag en bedenken we moeiteloos 52 onderwerpen voor magische mails. Bestel hier jouw gratis ticket.

Leave a Comment

Your email address will not be published.