fbpx
Photo by Melissa Scharroo, Capribee.

3 meest gemaakte fouten bij de techniek achter online academies

Mijn buik doet een beetje pijn als ik ondernemers zie die zelf hun online academie bouwen. Niet altijd hoor! Want er zijn ondernemers die het prima kunnen leren en waarbij het resultaat er echt mag zijn. Toch kom ik regelmatig (of eigenlijk te vaak) situaties tegen waarbij ik denk: dat stukje techniek, dat kan beter! Of eigenlijk: dat moet beter!

Door dingen net iets anders technisch in te richten, kun je voorkomen dat het niet professioneel oogt, dat iedereen er gratis met jouw content uit het online programma vandoor gaat en dat je uren moet investeren in het bijhouden van de administratie van jouw online leeromgeving. En als je dan ook ervoor zorgt dat je de juiste persoon aan het werk zet, dan voorkom je direct een boel frustratie.

De technische fouten die het meeste voorkomen bij online programma’s, zijn hieronder beschreven. Je vindt er direct ook de oplossing bij, zodat je – ook als je technisch niet superhandig bent of als je geen energie van de techniek krijgt – precies weet hoe het beter kan.

1. Houtje-touwtje-werk

Een online programma dat technisch net niet helemaal lekker in elkaar zit, zo jammer!

Dat begint al bij de vormgeving van de online leeromgeving waarin het programma te volgen is. Het is lastig te vinden waar je precies welke les kunt volgen, en welke lessen er zijn is al helemaal niet terug te vinden.

Hier begint het dan nog niet eens mee. Het zijn vaak pagina’s die zijn afgeschermd met een wachtwoord… dat betekent dat je een algemeen wachtwoord hebt (wat alle deelnemers hebben gekregen) waarmee je op een specifieke pagina kunt kijken.

En ga je dan naar de volgende pagina? Dan kan het zomaar zo zijn dat er weer om een wachtwoord wordt gevraagd. Soms zelfs om een ander wachtwoord.

Super onhandig voor de deelnemers natuurlijk! En het staat een stuk minder professioneel dan wanneer iemand na de aanmelding persoonlijke inloggegevens krijgt. Ik vermoed dat mensen hun persoonlijke inloggegevens een stuk minder snel doorgeven dan een algemeen wachtwoord van een pagina. Al moet ik ook wel zeggen dat het eigenlijk gewoon niet de bedoeling is om inloggegevens te delen. De ondernemer heeft veel tijd en energie gestoken in de ontwikkeling van het programma en daar mag je gewoon best voor betalen!

Hoe wil je het dan wel hebben?

Je wilt een overzichtelijke online academie waarin je eenvoudig alles terug kunt vinden. Dat is een van de redenen dat ik mijn klanten altijd adviseer om de online leeromgeving op een subdomein te plaatsen.

Bij het bouwen van een online leeromgeving let ik er vervolgens ook op dat het heel overzichtelijk is waar je op moet klikken. Elementen die daaraan bijdragen zijn bijvoorbeeld:

  • een menu bovenaan de pagina’s
  • een overzichtspagina waar mensen terecht komen als ze zijn ingelogd
  • een overzichtspagina voor het online programma zelf
  • een goede homepagina zodat ook mensen die op de website komen zonder dat ze toegang hebben tot de cursussen, weten waar ze die toegang aan kunnen schaffen.

2. Geen automatiseringen

Ai! Dat betekent dus eigenlijk dat je handmatig de deelnemers toegang geeft tot je online programma. Wat doe je dan als deelnemers gefaseerd toegang krijgen tot bepaalde content? Dus dat week 2 na een week pas beschikbaar mag komen?

Het zou betekenen dat je telkens handmatig deelnemers moet voorzien van inloggegevens én dan je vervolgens ook nog een heel bestand moet bijhouden van wie wanneer toegang krijgt tot bepaalde content.

Een hele administratie op zich, terwijl een online academie of een online membership helemaal niet zo tijdrovend hoeft te zijn! Wil je daar meer over lezen? Bekijk dan zeker dit artikel.

Kortom, wat mij betreft is de grootste technische fout die je kunt maken als je een online leeromgeving hebt, het feit dat je taken handmatig moet gaan doorlopen terwijl ze automatisch kunnen.

Hoe wil je het dan wel hebben?

Vooral geautomatiseerd! Er zijn zo ontzettend veel onderdelen die je kunt automatiseren voor een online leeromgeving. Denk maar eens aan:

  • Het versturen van inloggegevens
  • Het automatisch bevestigen en verwijderen
  • De automatische incasso voor de betaling van een abonnement (denk aan een online membership.

Ben je benieuwd hoe het precies werkt om deze processen te automatiseren? Je leest er meer over in dit artikel. Door de processen te automatiseren bespaar je niet alleen heel veel tijd, maar maak je de ervaring voor jouw klant nog fijner! Ze hoeven namelijk niet meer te wachten op jouw handelingen om toegang te krijgen tot bepaalde online programma’s en ze hoeven zich ook geen zorgen te maken om het handmatig over maken van het maandelijkse bedrag voor een membership waar ze graag lid van willen blijven.

3. Zelf lopen hannesen

“Ik dacht dat ik zelf wel zo’n online academie kon gaan opzetten met behulp van een aantal instructievideo’s. Het ging met het opzetten van het programma super. Maar toen ik eenmaal bij de techniek was aanbeland… vreselijk!! Ik heb bijna mijn laptop uit het raam gegooid.”

Dit hoor ik zo vaak op het moment dat mensen bij mij komen voor hulp bij hun online academie. Het programma is er, alleen de techniek levert de nodige frustratie op.

Zonde, want daardoor stellen ondernemers het aanbieden van het online programma uit. Ze blijven hangen in dat ze het per se zelf willen doen en kunnen, maar het blijft dan ook niet lukken. Je begrijpt het waarschijnlijk al, hierdoor komen ondernemers in een vicieuze cirkel en komt dat online programma er nooit!

Hoe wil je het dan wel hebben?

Sowieso wil je het anders dan hierboven is beschreven, dat is een ding wat zeker is! Daarom zeg ik – net als Piccobello BV – dat je niet zelf moet gaan hannesen. Lekker van de techniek afblijven en ga iemand zoeken die de techniek voor je regelt. Het scheelt je niet alleen een hoop frustratie, je online programma is er een stuk sneller van in de lucht. En het scheelt je een nieuwe laptop kopen, waardoor de totale investering direct een stuk lager uitvalt 😉

Ben je nieuwsgierig naar wat ik hierin voor je kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met me op.

In een kennismakingsgesprek luister ik naar wat jouw ideeën zijn voor het online programma dat je wilt ontwikkelen en of je zelf al bepaalde systemen hebt waar je voorkeur naar uit gaat.

Door je een aantal vragen te stellen kan ik vervolgens exact de juiste informatie krijgen waarmee ik je kan adviseren in wat voor juiste systemen er zijn om te gaan gebruiken. Mocht mijn voorstel je bevallen, dan kunnen we het traject starten en heb jij binnen een mum van tijd je online programma in een online leeromgeving klaarstaan!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *